DIGIFOTO Awards

Review Fujifilm X-T4: Uiterst stabiele factor

Redactie DIGIFOTO Pro 3589
De razendpopulaire Fujifilm X-T3, opvolger van de eveneens populaire Fujifilm X-T2, heeft alweer een opvolger: de Fujifilm X-T4. Op het eerste gezicht zien we veel overeenkomsten, maar uiteraard zijn er ook verbeteringen doorgevoerd. Wat is er nieuw en, zal de X-T4 net zo’n hit worden als de het model dat slechts 18 maanden geleden werd uitgebracht?

Werp een eerste blik op de Fujifilm X-T4 en je ziet een spiegelloze camera met retro looks en moderne, geavanceerde snufjes. Het is de gespleten persoonlijkheid die Fujifilm in al haar camera’s terugbrengt en de modellen zo aantrekkelijk maakt.

Sterke body

De Fujifilm X-T4 is iets groter en zwaarder dan de X-T3, maar de camera is geenszins log te noemen. Voor straatfotografen en liefhebbers van kleine, onopvallende apparatuur, kan de X-T4 iets te groot zijn, maar persoonlijk bevalt het mij wel om echt iets vast te kunnen houden. De camera ligt zeer stabiel in de hand. In combinatie met een stevig 16-80mm f/4-objectief is het alleen maar praktisch dat de camera iets zwaarder is, waardoor het gewicht beter wordt verdeeld.’

De X-T4 beschikt over een LCD-touchscreen dat drievoudig kantelbaar is. Voor vloggers is deze camera interessant omdat het scherm 180 graden naar voren te draaien is. Ook handig, je kunt het scherm wegklappen zodat het beter beschermd is in je fototas, of wanneer je het idee wil hebben dat je met een analoge camera werkt.

Beeldstabilisatie

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, aan de Fujifilm X-T4 is in-body beeldstabilisatie (IBIS) toegevoegd. Er zijn op dit moment nog maar twee Fujifilm camera’s die over deze functie beschikken.(De andere is de X-H1). Dit maakt de camera in één klap een stuk interessanter voor videomakers, maar ook fotografen kunnen uiteraard profiteren van de goede 5-assige beeldstabilisatie. In combinatie met bepaalde XF- en XC- Fujifilm-objectieven kan het voordeel oplopen tot wel 6,5 stops.

Sluiter

De Fujifilm X-T4 heeft, naast de beeldstabilisatie, nog wat trucjes van de X-H1 afgekeken. Zo is er een nieuwe sluiter die dankzij de vakkundige schokabsorptie absoluut stil is. In combinatie met de nieuwe motor kan de X-T4 vijftien beelden per seconde maken met de mechanische sluiter. Dat brengt het model meteen aan de top als een van de snelste spiegelloze camera’s van dit moment.

Overige toevoegingen zijn onder andere een krachtigere accu, verbeterde autofocus en Face/ Eye AF en, zoals we gewend zijn van Fujifilm, een nieuw filmsimulatie-effect; Bleach Bypass.

Praktijk

In de praktijk weet de Fujifilm X-T4 meteen mijn hart te veroveren. De camera werkt erg intuïtief dankzij de joystick en het touchscreen waarmee je in no-time je scherpstelpunt verlegt zonder je oog van de zoeker te halen. De elektronische zoeker werkt goed, is helder in zelfs de moeilijkste lichtomstandigheden. Af en toe lijkt de zoeker aan de randen iets minder scherp te zijn, met name bij ingezoomde afbeeldingen, maar bij het eindresultaat, de foto, is daar natuurlijk niks van te zien en zijn de beelden scherp van rand tot rand.

De toevoeging van beeldstabilisatie is een van de belangrijkste voordelen van deze camera ten opzichte van de voorganger. Neem daar de verbeterde autofocus, krachtigere accu, slimme touchscreen en natuurlijk de prachtige retro look bij, en je krijgt de perfecte camera, toch?  Helaas is dat niet zo makkelijk te concluderen. Iedere professionele fotograaf en videomaker stelt weer andere eisen aan zijn of haar apparatuur. Een perfecte camera bestaat niet, maar de Fujifilm X-T4 komt natuurlijk wel in de buurt!

• Beeldkwaliteit 8
  • Bediening 8
  • Behuizing 8