(On)Zichtbaar

Julian Huijbregts
De internationale groepstentoonstelling (On)Zichtbaar moet vooral vragen oproepen. Waar kijk je naar? Gaat het in deze foto’s om meer dan wat je ziet? En hoe kom je daar achter?

FOTODOK start het nieuwe jaar met de internationale groeps-tentoonstelling (On)Zichtbaar met werk van de fotografen Ivo van der Bent (Nederland), Raphaël Dallaporta (Frankrijk), Tina Enghoff (Denemarken), Charles Fréger (Frankrijk) en Eva Hofman (Nederland).

Fotografie staat synoniem voor het kaderen van de wereld, dat wat wel en dat wat niet in beeld is gebracht bepaalt onze perceptie van een foto. In (On)Zichtbaar gaat het niet alleen over dat wat er buiten het kader valt, maar over dat wat afwezig is en tegelijkertijd toch gevoelsmatig zeer aanwezig in de foto. Als kijker moet je zoeken naar waar het eigenlijk om draait bij deze foto’s.

Fotografen


© Ivo van der Bent – Denk aan mij, 2009

De verlepte planten die Ivo van der Bent fotografeerde tonen vooral de dringende behoefte aan water en een handje kunstmest. Maar tegelijkertijd vertellen de planten in Think of Me ook een verhaal over het kantoorleven waar menig mens een aantal dagen per week doorbrengt.

www.ivovanderbent.nl


© Tina Enghoff – Possible Relatives, 2004

Ook Tina Enghoff richtte zich op het interieur. In Possible Relatives zien we kamers, bedden, banken – soms ordelijk en netjes, soms vies, kaal en overhoop gehaald. Wat zeggen deze foto’s ons over de afwezige bewoners?

www.tinaenghoff.com


© Charles Freger – Penitente 10, 2004

Alleen in Penintente, de serie van Charles Fregér, wordt de kijker geconfonteerd met daadwerkelijke personen in het beeld. Vanachter hun maskers turen de geportretteerden indringend naar de kijker. Al snel word je nieuwsgierig naar het individu dat achter het masker schuilgaat. Maar gaat het Fregér wel om het individu?

www.charlesfreger.com


© Eva Hofman – Megapiratenfestijn, 2009

De sporen van feesten die Eva Hofman in haar werk laat zien zijn waarschijnlijk nog het meest herkenbaar voor de kijker. De rommel die overblijft als iedereen vertrokken is en het aantal lege flessen geven vaak direct aanwijzingen over de aard en geslaagdheid van het feest.

www.evahofman.com

Rapaël Dallaporta legt de aandacht juist op het exterieur. De Parijse gevels die hij in Domestic Slavery laat zien blijken meer te verbergen dan we in eerste instantie zouden kunnen vermoeden. In de serie wordt een sociaal-maatschappelijk probleem aan de orde gesteld dat nauw samenhangt met hedendaagse migratievraagstukken en de soms verschrikkelijke uitwassen daarvan.

www.raphaeldallaporta.com