Ondernemer en bruidsfotograaf Bas Uijlings

Redactie 1038 0
Bas Uijlings is een trouwfotograaf die al verschillende internationale awards heeft gewonnen. Onlangs werd hij vierde in de competitie voor 'Beste bruidsfotograaf ter wereld' van One Eyeland, waarmee hij als hoogste eindigt van iedereen in Nederland én Europa.

De bruidsfotografie van Bas Uijlings is uitzonderlijk mooi. Het is dan ook niet voor niets dat hij vierde eindigde bij de competitie 'Beste bruidsfotograaf ter wereld' van One Eyeland, waarmee hij als hoogste eindigde van iedereen in Europa. We spreken hem over zijn vliegende start in zijn fotografiecarrière en praten over tips die elke bruidsfotograaf ter hart zou moeten nemen.

'Ik wilde zelf geen fotograaf worden'

Bruidsfotograaf Bas Uijlings groeide op in een gezin waar fotografie centraal stond. Toch was het voor hem nooit zijn eerste keuze om fotograaf te worden. 'Ik ben opgegroeid met allerlei apparatuur in huis waar ik mooie momenten mee vast kon leggen. Toch wilde ik zelf geen fotograaf worden. In plaats daarvan wilde ik carrière maken en directeur van een groot bedrijf zijn.' In zijn leven liep het echter anders dan hij in eerste instantie had gedacht. 'Op een gegeven moment bleef het toch kriebelen en maakte ik veel portretten en fotografeerde ik bedrijfsevenementen. Een vriend van me vroeg daarom ook of ik zijn bruiloft wilde vastleggen. Dit wilde ik in eerste instantie niet: bij een congres heb je zo'n vier uur de tijd om een mooie foto te maken. Bij een bruiloft zijn er echter zoveel momenten die maar één keer plaatsvinden; de eerste kus, het brengen van de ringen etc. Ik ben heel perfectionistisch en wil alles graag in één keer goed doen.' Toen vrienden van hem aan bleven dringen besloot hij het toch te doen en dit  bleek gelukkig een goede keuze te zijn. Na de bruiloft volgden er vier andere en het jaar erop had hij er 24. 'Vervolgens besloot ik een website te bouwen en het jaar daarop had ik maar liefst 48 shoots. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om het naast mijn baan te doen.' Zijn succes was soms ook juist wat het lastig maakte. 'Op een gegeven moment werd het te veel. Ik was dag en nacht met foto's bezig, ging niet meer naar verjaardagsfeestjes, ik sloeg alles over om het maar een beetje leefbaar te houden.'

Netwerk van een bruidsfotograaf

De bruidsfotograaf besloot dan ook om te bekijken hoe hij het kon aanpakken om minder bruiloften te gaan doen, maar toch zijn inkomen kon blijven verzamelen. 'Ik ben toen met marketing aan de slag gegaan en ben nog betere websites gaan bouwen. Daardoor kon ik ook steeds meer vragen voor mijn rapportages. Toch bleef het aantal shoots oplopen, waardoor ik een netwerk om me heen ben gaan verzamelen met fotografen waarmee ik een deal kon maken.' Het verzamelen van een netwerk van andere professionals had ook een andere redenen. 'Eerlijk gezegd vind ik de meeste videografen niet fijn om mee te werken. Het komt uiteindelijk altijd goed en ik zal er altijd voor zorgen dat het bruidspaar er geen last van heeft, maar een videomaker heeft vaak geen idee wat voor een beeld je aan het maken bent. Die ziet niet wat voor een objectief je op je camera hebt zitten en dat het dus soms storend kan zijn als de videograaf in de buurt loopt, óók als het bruidspaar 30 meter bij je vandaan zit.' Met zijn huidige team dat hij om zich heen heeft verzameld kan hij gelukkig wel optimaal samenwerken. Het is hiermee ook makkelijker om veel opdrachten te krijgen. 'BN-ers, mensen die werken in vastgoed of als notaris... We hebben allerlei mensen in onze klantengroep en gaan de hele wereld voor mooie rapportages.' Ondanks dat hij inmiddels zestien mensen in dienst heeft, vindt hij het nog steeds belangrijk dat hij zelf de verantwoordelijkheid houdt. 'Er gaat niets de deur uit voordat ik het gezien heb. Het is misschien een beetje een tic van mij, maar ik wil ook dat de foto's mijn handtekening hebben. Er zijn dan ook altijd nog een paar foto's die ik zelf wil bewerken.'

Bruidsfotograaf met verkooptrucs

Kwaliteit en eerlijkheid staat dan ook bij hem centraal. 'Er zijn fotografen die een verkooptrucje hebben bedacht: ze verkopen dan maar twintig foto's en selecteren er dertig voor het album. Vervolgens vragen ze dan aan een klant: 'welke tien foto's mag ik weggooien?' Een klant doet dit natuurlijk nooit en moet er dus tien bij kopen. Of ze krijgen alle foto's, maar in een lage resolutie en met een logo en voor een hogere resolutie moeten ze betalen.' De bruidsfotograaf heeft geen goed woord over voor dit soort verkooptrucs. 'Dat soort praktijken zul je bij mij nooit zien. Ik werk met een vaste prijs zonder trucjes. Er wordt al te veel gerommeld in deze branche. Bruidsfotografen hebben een slecht imago en ik wil dat graag veranderen.' Bas Uijlings heeft al een aantal awards op zijn naam staan en onlangs deed hij mee aan de competitie voor 'Beste bruidsfotograaf ter wereld' van One Eyeland, waar hij als vierde eindigde. Hiermee was hij als hoogste geëindigd van iedereen in Europa. 'De kunstzinnigheid van de foto's staat voorop bij deze wedstrijd. Ik heb dan ook foto's ingestuurd waarvan ik vond dat er iets bijzonders aan te zien was wat een normale fotograaf niet zo snel zou vastleggen.'

Bekroonde foto's 

Eén van zijn bekroonde foto's is van een bruid in de zee . 'Voor deze foto lag ik al een tijdje onderwater en op het moment dat de bruid er in dook schoten er net visjes achter mij vandaan waardoor deze nog nét op de lens stonden.' De bruidsfotograaf is dan ook het meest trots op zijn onderwaterfoto's. 'Een shoot onderwater is al ver van tevoren geregeld: er zijn duikers bij voor de bruid en de bruidegom en het is ook behoorlijk moeilijk om dat goed te doen. Je wordt meegenomen door de stroming, een duiker is nog nét in beeld, of de zon gaat schijnen en je bent ineens je beeld kwijt. Je ziet weleens van die zwembad-foto's en dan denk ik: die kan ik ook wel maken met mijn iPhone. Om zoiets te doen in de wilde natuur is heel anders.' Verder werd één van zijn werken benoemd die werd gemaakt fotograaf in een situatie waar hij in eerste instantie niet zo blij mee was. 'Ik was met een stel in Parijs voor een loveshoot. Het was een hete dag en we waren zo vroeg mogelijk opgestaan zodat er zo min mogelijk mensen op de foto stonden. Mijn shot was perfect: ik had mooi licht, de jurk waaide een beetje door de wind en ze keken goed. Alles klopte aan dit beeld, tot er een vrouw met een selfiestick het beeld in kwam lopen. Ze had totaal niet in de gaten wat er verder om zich heen gebeurde.' 'Eerst werd ik chagrijnig en dacht ik; ho eens even, je loopt door mijn beeld heen. Maar eigenlijk is het een heel mooi beeld, want het laat wel heel goed zien hoe het er in 2019 aan toe gaat: dat mensen druk zijn met social media, maar verder helemaal niet meer gericht zijn op hun omgeving.' De laatste foto die hij maakte werd gemaakt in een grot in IJsland . 'Het is best grappig, want deze foto is overdag gemaakt, ook al zou je dit absoluut niet zeggen. Hiervoor heb ik een hele grote flitser gebruikt die de hele grot verlicht. Het bruidspaar wordt verlicht door natuurlijk licht dat uit de grotopening komt en de achtergrond krijgt licht door de flitser.'

Proberen, proberen, proberen

 De foto's waarmee hij awards heeft gewonnen, zijn allemaal afkomstig uit zijn bruidsshoots. 'Ik schiet nooit puur voor de awards, want dat is voor mij niet interessant. Het bruidspaar is het allerbelangrijkst en ik heb inmiddels al duizenden manieren gevonden hoe het niet moet en probeer altijd de 1001-ste manier te vinden waarop het wel lukt.' Eén van die momenten waar hij helemaal aan het begin moeite mee had is het moment dat de bruid uit de auto stapt. 'Op het moment dat de bruid uit de auto stapt is er altijd zo'n moment waarop de bruidegom heel verliefd naar de bruid kijkt. Je weet dat het moment komt en toch is het altijd belangrijk om de juiste plek te pakken. In het begin gaat het elke keer mis: het verkeerde licht of toch nog een reflectie in beeld. Dan gaat het een keer goed en denk je 'dit is het, dit is het moment.' Door deze ervaring kan ik het maximale uit het moment halen. Pas bij de nabewerking zie ik dat het een hele toffe foto is en stuur ik hem eventueel in voor wedstrijden.' Alle foto's die hij schiet maakt hij met de Nikon D5. 'Sinds een jaar heb ik de Nikon Z 7 erbij. Als Nikon-ambassadeur kan ik de nieuwste camera's proberen als ze getest moeten worden wat erg fijn is. Ik heb gemerkt dat de D5 een enorm dynamisch bereik heeft en dat vind ik voor mijn foto's ontzettend belangrijk.'

Tips voor fotografen met hun eigen onderneming

Bas Uijlings coacht ook andere fotografen die aan de weg timmeren. 'Er zijn veel tips die ik wil geven aan startende fotografen maar de belangrijkste tip die ik wil meegeven gaat over het tarief. Er zijn veel fotografen die zichzelf onderbetalen. Als ze het sommetje maken nadat ze alle kosten er vanaf hebben getrokken, backup, computers, afschrijvingen, belastingen, huisvesting, enzovoort, dan zouden ze begrijpen dat ze niets overhouden aan hun fotografie. Als je echt toekomst ziet in jouw foto's probeer jezelf dan ook als ondernemer sterker te maken. Want fotografie maakt je geen sterkere ondernemer en dat heb je op de langere tijd wel nodig om het vol te houden.'

'Veel starters beginnen met veel liefde voor fotografie en dat houden ze dan een tijdje vol. Maar met het tarief dat de meesten vragen, realiseren ze zich dan op een gegeven moment dat ze geen nieuwe camera kunnen kopen en als er dingen kapot gaan dat ze dan niet verzekerd zijn. Dat zijn enorme kostenposten waar ze op besparen en als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen bruiloften kijk, weet ik gewoon dat ik voor iedere bruiloft die ik schiet ik 160 euro in het potje 'nieuwe Nikon' moet stoppen. Dat is alleen maar voor de body's en dat doe ik ook voor de objectieven en voor mijn Macbook en mijn Eizo-scherm. Als je dat echt eerlijk doet voor jezelf en op die manier geld opzij gaat zetten voor elke bruiloft dan blijft er gewoon niets over om van te leven en ik zou zo graag willen dat de artiesten dit langer vol kunnen houden want ik zie er heel veel failliet gaan en dat vind ik zo jammer.' Op dit moment biedt de bruidsfotograaf zelf pakketten aan vanaf €23.500,-. 'Maar ik heb eigenlijk geen factuur onder de €5.000,- per bruiloft. Mijn klanten krijgen ook echt kwaliteitsproducten die ik ze vooraf laat zien. Mijn fotoalbums worden bijvoorbeeld met de hand gemaakt in Italië.' Bij het drukker worden van zijn carrière heeft hij zijn prijzen aangepast. 'Destijds was ik dag en nacht bezig om mijn foto's te bewerken, ik zag mijn vrouw en kinderen bijna niet meer, dus er moest echt iets veranderen. Dus toen heb ik mijn prijzen verdubbeld. Dan raak je inderdaad een gedeelte van je klanten kwijt. Maar er zijn altijd mensen die je wél kunnen betalen.'

De andere tip die de fotograaf wil delen gaat over het bouwen van een goede website. 'Veel fotografen die ik coach begrijpen bijvoorbeeld niet dat het belangrijk is om tekst op je website te hebben om goed gevonden te kunnen worden op Google. Tijdens één van mijn mentoringssessies geven ze dan aan: het lukt me niet om klanten te krijgen. Dan geef ik aan: 'dat snap ik, want je maakt hartstikke mooie foto's maar er staat geen letter op je website. Je woonadres staat er op en je Kamer van Koophandel nummer, maar hoe moet Google je vinden? Want deze website begrijpt niet aan de hand van plaatjes dat je een fotograaf bent en dat mensen je in kunnen huren.' Veel fotografen zijn dan ook volgens hem bang voor commercialiteit. 'Klanten geven dan bij je aan: je bent te duur, maar wat ze eigenlijk zeggen is: ik kan je niet betalen. Dat is prima. Als iemand mijn beeld het niet waard vindt, dan kan dat natuurlijk. Maar ik heb ook een timmerman en een juf gehad en die vonden het zo belangrijk om goede foto's te hebben dat ze twee jaar lang elke maand een bedragje hebben overgemaakt, want die vonden het gewoon waard. Heel veel fotografen denken vanuit hun eigen portemonnee en dat moet je niet doen.'

Dit artikel werd gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2019. Klik hier om deze of andere edities te bestellen. 

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie