Lightpainting: Creatief met licht
Lightpainting is een techniek waarbij je werkt met open sluiter en bewegende lichtbronnen. De resultaten zijn vaak heel bijzonder, omdat je een niet-bestaande wereld creëert. Wat heb je er voor nodig en hoe werkt het precies? Én, wat is er zo leuk aan? Wij spraken met professioneel natuurfotograaf en Pentax en Sirui ambassadeur Mike Muizebelt over deze tak van fotografie die hij tot in de puntjes beheerst. 'Een belangrijke truc bij lightpainting is balanceren tussen het kunstlicht dat je gebruikt én het bestaande omgevingslicht.'
Wie het werk van natuurfotograaf Mike Muizebelt op de voet volgt, weet dat hij graag experimenteert met creatieve technieken. Lange sluitertijden, flitsen, meervoudige belichtingen, en het gebruik van hulpmiddelen hebben altijd zijn interesse gehad. Lightpainting hoort daar sinds enige tijd ook bij. En wanneer Mike iets oppakt, dan doet hij dat ook goed. De lightpainting beelden die hij het afgelopen jaar maakte, spreken voor zich. Lightpainting is niet nieuw. Deze techniek wordt al tijden gebruikt in met name nachtfotografie. Tijdens een lange belichting, vaak om de melkweg en sterren goed uit te laten komen, wordt een deel van de omgeving opgelicht door het schijnsel van bijvoorbeeld een zaklampje. Niets nieuws onder de zon dus, zou je denken. De juiste benaming zou volgens Mike eigenlijk lightdrawing moeten zijn: het tekenen van vormen in de lucht met allerlei hulpmiddelen als sterretjes, zaklampjes, Ledgo RGB lampen of de zogenaamde Pixelstick en/of Magilight. Mike: 'Er zijn talloze hulpmiddelen die je kunt inzetten, variërend van een paar euro tot honderden euro's. Dit maakt deze vorm van fotografie goed toegankelijk voor een groot publiek.' Er zijn veel verschillende manieren waarop je uiting kan geven aan je creativiteit bij lightpainting. De een wil felle lichten, de ander een donkere achtergrond om de nacht te benadrukken. Mike: 'Ik zoek bij mijn beelden altijd naar de juiste balans tussen omgeving, het model, compositie en vooral vormgeving en belichting. Beelden waarbij de omgeving nadrukkelijk onderdeel uitmaakt van het geheel, spreken mij het meeste aan.'
De techniek
Bij Lightpainting beweeg je gedurende een aantal seconden met een lichtgevend object door je beeld heen. Je sensor pikt dat licht op en geeft het weer in je uiteindelijke foto. Mike: 'Je snapt dus dat we meteen tegen een aantal variabelen aanlopen. Welke sluitertijd hebben we? Hoe snel beweeg je? Welke ISOwaarde stel je in? Voor welke lichtintensiteit van je lamp kies je? Welk diafragma past daarbij? Omdat ik persoonlijk beelden maak die ik zoveel mogelijk in harmonie wil hebben met het omgevingslicht, betekent dit dat ik continu mijn waarden aanpas. ISO, lichtsterkte van de lamp en sluitertijd hebben geen vaste waarde en worden bepaald door onder andere mijn snelheid van bewegen en de belichting die ik in de omgeving wil hebben. Je zult merken dat je na een paar keer oefenen een aantal uitgangswaarden hebt waarmee je later kan variëren. Zo begin ik vaak op ISO 400, diafragma f/18 en een sluitertijd van 3 tot 4 seconden. Naarmate het donkerder wordt, of ik mijn lamp aanpas, moet ik ook deze waarden aanpassen. Voor het lightpainten met een sterrenhemel boven mijn model werk ik zelfs met sluitertijden tot 20 seconden om zo ook die sterrenhemel mooi en goed in beeld te brengen.'
Behoorlijke zoektocht
De omgeving is voor Mike essentieel. Niet vreemd gelet op het feit dat Mike eens en vooral een natuurfotograaf is. 'Daarom kijk ik altijd eerst naar de omgeving. Hoe ga ik deze meenemen in mijn compositie. Met name zeegezichten spreken mij enorm aan bij lightpainting. Ik kies ook altijd voor een laag standpunt van mijn camera. Op die manier komt ook het vochtige strand mooi naar voren in het uiteindelijke beeld. Vervolgens kijk ik naar de belichtingssetting die ik wil hanteren voor de achtergrond. Dat vormt altijd mijn uitgangspositie. Wat betreft het diafragma begin ik al meteen te knijpen, naarmate de avond vordert en het omgevingslicht steeds minder wordt, zet ik “hem” nog verder open. Ook werk ik altijd in de bulb-stand en met manual focus.' Wanneer we kijken naar de enorme verzameling aan lightpaint tools die Mike inmiddels heeft, mogen we concluderen dat hij er een behoorlijke zoektocht op heeft zitten naar de juiste en meest geschikte tools. Wat werkt wel, wat werkt niet? Er verschijnt een brede lach op het gezicht van Mike terwijl hij de zoveelste tube tevoorschijn tovert uit een speciaal daarvoor bestemde tas. Hij heeft ze werkelijk in allerlei verschillende soorten, maten en kleuren. Mike: 'Daar zoek je vervolgens een zaklamp bij die in die tube past. Dat kan al een heel goedkope zijn, maar let er wel op dat het een zaklamp is die verschillende standen heeft. Het is fijn om de kracht van het licht te kunnen regelen. Daarnaast is mijn advies om de tube aan de bovenkant af te plakken. Doe je dat niet, dan krijg je bij bepaalde bewegingen, zeker bij het maken van cirkels, lichtvlekken op de grond. Dat moet je zien te voorkomen. Afplakken dus! Op die manier kaatst het licht bovendien terug de tube in en ontstaat nog meer helderheid. Twee vliegen in één klap.'
Los van aan de bovenkant afgeplakte tubes, heeft Mike ook tubes in zijn verzameling waarin hij bakpapier heeft verwerkt. Dat is om reflecties tegen te gaan, licht hij toe. 'En om te voorkomen dat ik mijzelf aanlicht, heb ik ook tubes die van de achterkant zwart zijn. Die heb ik gewoon afgeplakt met zwarte tape. Ik maak en bedenk zoveel mogelijk zelf. Je kan hier echt alle kanten mee op. Welke kant je kiest, is heel persoonlijk. Ik wil er graag mijn eigen sausje overheen gooien. Voor mij is dat als gezegd vooral balanceren met de omgeving. Gelet op mijn passie voor natuurfotografie, wil ik dit ook in de natuur doen. Dat betekent dat mijn compositie heel belangrijk is. Denk hierbij aan de lucht en de achtergrond. Met een goede natuurfoto als basis, probeer ik daar een lightpainting aan toe te voegen. Daarbij hou ik van grote, uitbundige lichtbewegingen. Dat vind ik vrolijk. Ik hou in de regel absoluut niet van somberheid in mijn fotografie.'
Kijken we naar de beelden van Mike, dan zien we dat hij veel speelt met kleur. Heeft hij een voorkeur? 'Nee, dat wisselt heel sterk. Het gebruik van oranje vind ik bijvoorbeeld heel mooi bij de ondergaande zon. En wanneer je kiest voor een wat blauwere witbalans is het heel fraai daar een wat koeler licht bij te gebruiken. Dan ontstaan mooie, koele kleuren. Daar heb je veel invloed op en maakt onderdeel uit van het creatieve proces. Dat maakt het zo leuk. Al verkloot je het ook heel gemakkelijk. Want staat je zaklamp iets te fel, dan is je beeld direct overbelicht. Het is echt zaak om de juiste balans te vinden tussen jouw licht en het bestaande omgevingslicht. Dat laatste licht verandert heel snel. Je moet dus continu bijsturen. Het luistert allemaal heel nauw. Daarom maak je op een avond ook altijd maar een paar echte toppers. Wil je prijsschieten, dan kan je maar beter niet gaan lightpainten.'
Dat Mike bepaald geen groentje meer is op het gebied van lightpainting, blijkt onder andere ook uit de verschillende experttrucs die hij aan mij prijsgeeft tijdens ons gesprek. Dan, opnieuw met een grote lach, 'maar je mag ze niet allemaal prijsgeven.' Mike: 'Wanneer er nog veel omgevingslicht is, is het zaak dat je zaklamp ook veel licht geeft om zo het effect te benadrukken. In die situatie is het ook aan te raden je camera vol open te zetten. Verder is het van belang dat je model een lange rok draagt zodat je je daar achter kunt verstoppen.' Dat laatste klinkt logisch wanneer je eenmaal een idee hebt hoe lightpainting werkt, maar tot voor kort had ik hier niets van begrepen. 'Ook is het heel belangrijk om je model goed aan te sturen', vervolgt Mike. 'Hij of zij moet een geheel vormen met de lichttekening. Het is dus echt zaak om goed te communiceren. De beweging die jij maakt met het licht is een kwestie van heel veel spelen en oefenen. Wat werkt, wat werkt niet? Wat gebeurt er als ik deze of deze beweging maak? Dat is uitproberen, vallen en weer opnieuw beginnen. Net zolang tot je bepaalde bewegingen beheerst die een resultaat geven waar jij blij van wordt. En vervolgens is het dus zaak om daar je model in te betrekken en die vervolgens ook zo te posteren dat dat wat je in je hoofd hebt, daadwerkelijk tot leven komt.' Ik probeer het vervolgens even zelf, en merk meteen dat dit bepaald geen sinecure is. Het hele spel met de techniek, de tools en het model maken lightpainten tot een geweldige tak van fotografie waarmee je bovendien waanzinnige resultaten kan boeken. Maar het is verdomd lastig en vereist technische kennis en oefening. Heel veel oefening!
De moeilijke weg
We willen van Mike natuurlijk ook weten waar zijn passie voor deze tak van fotografie is ontstaan? Mike: 'Uit mijn drang om zelf iets te creëren. Die behoefte heb ik heel sterk en zie je eigenlijk altijd terug in mijn fotografie. Het begon met nieuwsgierigheid. Ik zag het voorbij komen en wilde daar ook iets mee in mijn eigen werk. Hoe werkt dit? Daar ben ik me in gaan verdiepen en vervolgens ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.' Was of is er één fotograaf die Mike op dit gebied geïnspireerd heeft? Het is een vraag waarover hij geen seconde hoeft na te denken. 'Eric Paré is voor mij de meester van het lightpainten. Wie interesse heeft in deze vorm van fotografie moet ook zeker een bezoekje brengen aan zijn website. Ook bij hem vormt de omgeving de basis van zijn foto. Daarin zet hij vervolgens zijn model. Die werkwijze is moeilijk maar dat intrigeert me. Ik vind het leuk te kiezen voor de moeilijke weg. Ik heb dan ook vrijwel alle fouten die je kan maken bij deze tak van fotografie, gemaakt. Vervolgens is het zaak om die fouten te analyseren en te gaan sleutelen. Een ander reflectiekapje, een andere instelling, de pose van je model, de bewegingen die je maakt met het licht... Door het heel veel te doen, leer je vervolgens waarom het ene wel en het andere niet werkt. Wanneer je dat eenmaal in de vingers hebt, kun je unieke beelden maken. Bijzondere beelden die jouw portfolio verrijken. Bovendien, wanneer je geen mooie zonsondergang hebt, dat waar wij natuurfotografen allemaal voor warmlopen, kun je met lightpainting toch iets moois neerzetten. Je hoeft dus niet langer te vloeken wanneer de zonsondergang weer eens tegenvalt...'