DIGIFOTO Pro Awards

Lichtkanon: Canon RF 50mm f/1.2

Christel de Wolff 1574
Met de introductie van de eerste RF-objectieven lijkt Canon er vooral op gespitst te zijn om meteen te laten zien wat de extra mogelijkheden van de nieuwe vatting zijn. De 50mm f/1.2 speelt daarbij een bijzondere rol. Met dit objectief laat Canon zien dat het dankzij de kleinere afstand tot de sensor een beter objectief kan ontwerpen dan de EF-versie.

Ooit werden objectieven met een grote lichtsterkte lichtkanonnen genoemd. Die associatie roept dit objectief ook op, waarbij je je moet afvragen of je het met een 'k' of met een 'c' moet schrijven. Vergelijken we het objectief met de EF-versie, dan zien we heel veel verschillen. Allereerst wat betreft omvang en gewicht: het objectief voor het spiegelloze systeem is bijna dubbel zo zwaar en lang. Het telt ook bijna dubbel zoveel elementen (vijftien in plaats van acht) en het is bijna dubbel zo duur. Maar wanneer we Canons MTF’s mogen geloven, dan lijkt het erop dat de nieuwe versie ook een heel stuk beter is. Dat de nieuwe Canon RF 50mm f/1.2 zoveel groter en zwaarder is, is om meerdere redenen opmerkelijk. Allereerst uiteraard omdat de belofte van spiegelloos ooit was, dat we compactere systemen zouden gaan zien. Het is echter ook opmerkelijk omdat Canon geen retrofocusconstructie heeft gebruikt. Sterker nog: het objectief is zo opgebouwd dat het laatste element vlak op de sensor zit. Verder lijkt de opbouw van het objectief vrij uniek. Maar optische perfectie kost ook met de nieuwe vatting extra glaselementen en dus gewicht en omvang. Een groot voordeel van de nieuwe constructie is in ieder geval dat het objectief een aparte scherpstelgroep heeft en dus veel sneller scherpstelt dan de oude Gauss-gebaseerde versie. Een ander praktisch voordeel van de nieuwe versie Canon RF 50mm f/1.2 is de extra ring die het objectief heeft. Daar kun je verschillende functies aan geven waaronder het instellen van diafragma en sluitertijd, belichtingscompensatie en ISO-gevoeligheid. Wanneer je daar eenmaal aan gewend bent, kun je met dit objectief heel prettig en snel werken. Ondanks zijn omvang en gewicht.

Optische kwaliteit

Wat ook helpt, is dat je door de optische kwaliteit die dit objectief levert, veel minder beperkt bent. Al bij f/2 lijkt het objectief net zo te presteren als andere objectieven bij f/4 of f/5.6. Reflecties zijn goed onderdrukt, de vertekening is zeer gering en er is nauwelijks longitudinale CA (en al evenmin laterale CA). Er valt kortom vrij probleemloos mee te werken. Door de grote scherpte van het objectief, hoef je zelfs bij landschapsopnamen nauwelijks te diafragmeren. In mijn overmoed maak ik een landschapsopname bij f/1.8 in de hoop dat door de kleine scherptediepte de achtergrond nét minimaal onscherp zal worden. Voor alle zekerheid maak ik er ook een paar met kleinere diafragma’s, maar de versie gemaakt met f/1.8 blijkt prima. Ook bij portretten in een café bij weinig licht en volle opening blijkt de 50mm f/1.2 in zijn element. Het wordt al snel een objectief dat ik tijdens de test eerder gebruik dan de zoom en de 35mm, al is dat misschien een persoonlijke keuze.

LAB

In het lab zien we al bij volle opening zeer goede prestaties. Misschien nog geen Otus-niveau maar in de praktijk laat dit objectief weinig te wensen over. Al bij f/1.8 worden resultaten behaald die ook voor landschappen goed genoeg zijn. De aller uiterste hoekjes hebben nog tijd nodig om helemaal perfect te worden, al zal dat in de praktijk vrijwel nooit opvallen. Het ontsiert de grafiek echter wel enigszins, die pas bij f/5.6 à f/8 zijn maximum haalt. Verder zijn er opvallend weinig objectieffouten: er is geen vertekening, nauwelijks of geen chromatische aberratie (ook niet longitudinaal) en nauwelijks astigmatisme of coma. Het bokeh is goed wanneer het grote vormen betreft, maar wat onrustiger bij kleine structuren. In lichtbronnen zijn ook regelmatig harde randen te zien. Merkwaardig is dat het bokeh ook ver van de hoeken katvormig is. Maar bokeh blijft een kwestie van smaak en de voorgrond springt er mede door het vrij hoge contrast erg mooi uit. Voor de fotografie in de praktijk biedt dit objectief een mooie mix van eigenschappen met vooral op de grootse twee diafragma’s prestaties die de EF-versie doen verbleken.

Conclusie

De Canon RF 50mm f/1.2 laat zien wat de nieuwe vatting voor  Canon mogelijk maakt: vooral veel betere prestaties bij grote diafragma’s. Het ontwerp is vrij harmonieus en gelet op de kwaliteitsverbetering ten opzichte van de tien jaar oude EF-versie is de prijs redelijk. Ben jij als fotograaf aangewezen op fotograferen bij grote openingen, dan zal je veel plezier beleven aan dit objectief.

Beoordeling Canon RF 50mm f/1.2 l

Beeldkwaliteit 9
Bediening 9
Behuizing 8
Prijs / kwaliteit 7

We testten de Canon RF 50mm f/1.2 l in DIGIFOTO Pro 6.2018 en beoordeelden het objectief met een Goud award. Je kunt DIGIFOTO Pro magazine gemakkelijk nabestellen in onze webshop

Specificaties Canon RF 50mm f/1.2 l

Adviesprijs € 2.539,-
Brandpuntafstand 50 mm
Aantal diafragmabladen 10 (afgerond)
Maximaal diafragma f/1,2
Lengte 108mm
Breedte 89,8mm
Gewicht 950 gram
Opbouw (elementen/groepen) 15/12
Info www.canon.nl

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel