Lauren Heinz - Closing In

Julian Huijbregts
Is de klassieke documentairefotografie onze beste garantie voor een waarheidsgetrouw beeld van conflictsituaties? Niet per se, betoogt Foto8-redacteur Lauren Heinz (VS, 1982) in ‘Closing In’.

Voor de hoofdtentoonstelling op Noorderlicht  2009 selecteerde Heinz werk dat geaccepteerde waarheden lijkt te ondergraven, middels nieuwe manieren van werken die een emotioneel geladen perspectief bieden op conflictgebieden.

De tentoonstelling laat het werk zien van zes fotografen. Adam Patterson werkte intensief samen met een bendelid in Brixton, Zuid-Londen, terwijl Lurdes Basoli een intiem verslag maakte van het alledaagse geweld in de favelas van Caracas. Seba Kurtis, zelf ooit illegaal, trekt zich het lot aan van illegale immigranten. Bij de Canarische Eilanden, waar vele Afrikaanse boot­vluchtelingen verdronken, wierp hij eigen foto’s in zee, om slechts de beelden die ‘overleefden’ te presenteren. Door het persoonlijke met het universele te combineren wordt zo niet louter geregistreerd, maar voelen we de passie en de woede van de makers.

Linda Forsell (SE)
Shaking Off (2008)
Een persoonlijke kijk op de dagelijkse praktijk van leven op de betwiste grond van Israël en Palestina.


Foto © Linda Forsell

Lurdes R. Basolí (ES)
Caracas, The City of Lost Bullets (2008-2009)
Het uitzichtloze bestaan in de sloppen van de Venezolaanse hoofdstad, waar het leven precies
één kogel waard is.


Foto © Lurdes R. Basolí

Vincent Delbrouck (BE)
Beyond History (Havana 1998-2006)
In een poëtische maar rauwe collagestijl schetst Delbrouck het moderne Cuba en zijn eigen relatie met het land.


Foto © Vincent Delbrouck (BE)

Noorderlicht 2009

Closing In is een hoofdtentoonstelling van de Noorderlicht Fotomanifestatie 2009. Meer informatie over het festival en de overige tentoonstellingen lees je in het Noorderlicht-dossier op onze website.