Beeld van een vriendschap

Kijktip: Marilyn Monroe door de lens van Eve Arnold

Siem van Woerkom 796 0
Een documentaire over Eve Arnold, en haar vriendschap met een jonge ster uit Hollywood.

Eve Arnold en haar vriendschap met Marilyn Monroe

Eve Arnold, de eerste vrouw die ooit werd toegelaten tot het gewaardeerde fotoagentschap Magnum. In de video in dit artikel zien we meer over haar meest beroemde werk: de foto's en vrienschap die zijn ontstaan tijdens haar tijd met beroemd actrice Marilyn Monroe.

Arnold's interesse in fotografie begon in 1946 toen ze een Rolleicord-camera kreeg van een vriend. Tijdens haar werk bij een foto-afwerkingsfabriek in New York begon ze het dagelijkse leven in Manhattan te documenteren. In 1948 schreef ze zich in voor de formele opleiding fotografie (naast Richard Avedon) op de New School for Social Research onder leiding van Harper's Bazaar art director Alexey Brodovitch.

De meest bekende afbeeldingen van Arnold zijn die van Marilyn Monroe, die ze in het begin van de jaren vijftig voor het eerst fotografeerde. De beelden van Monroe uit de set van de film 'The Misfits' in de zomer van 1960 zijn misschien wel de meest onthullende en aangrijpende beelden van de ten dode opgeschreven ster. De film was in productie gedurende een turbulente tijd in Monroe's leven.

'Ze vertrouwde me,' vertelde Eve. 'De band tussen ons was fotografie. Ze vond mijn foto's leuk en was slim om te beseffen dat ze een nieuwe mogelijkheid boden om zichzelf te presenteren: een lossere, meer intieme look dan de geposeerde studioportretten die ze in Hollywood van haar gewend waren.'

Heftige tijden

Monroe was de sterattractie op de set en Arnold leek de meest bevoorrechte relatie met haar te hebben. 'Tijdens fotosessies had ze de volledige controle', verteld de fotograaf. 'Ze manipuleerde alles. Mij, de camera, de crew. Ze wist veel van camera's en ik had nog nooit iemand ontmoet die overkwam op film zoals zij deed, dus ze kreeg wat ze wilde. Omdat ze niet onder alle soorten druk zat tijdens onze foto-shoots in tegenstelling tot haar film schema: haar lijnen onthouden, uren van voorbereiding doorstaan. Met mij had ze de leiding over de situatie.'

Op de set van The Misfits was er veel opschieten en wachten - niet ongebruikelijk voor een filmproductie - maar vaak moest iedereen op Marilyn wachten. 'De grote roddels waren altijd, zou Marilyn die dag werken?' zei Arnold, eraan toevoegend dat Monroe, die net klaar was met het filmen van Let's Make Love, had toegegeven: 'Ik ben 34. Ik heb zes maanden gedanst, ik heb geen moment rust gehad, ik ben uitgeput.'

Helaas weten we allemaal het trieste einde van de actrice dat zou volgen. 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem