Katja Mater in FOMU: No Longer, Not Yet
Roeien met de riemen die je hebt. Met die gedachte ging beeldend kunstenaar Katja Mater te werk voor het FOMU in Antwerpen. Ze kreeg volledige toegang tot de collectie van het museum en maakte met de stukken die er stonden, geheel op haar eigen wijze, een expositie.
Foto boven: Katja Mater, No Longer Not Yet uit de reeks Kijk met Beide Ogen, 2025 © Katja Mater / courtesy LambdaLambdaLambda
Deze expositie richt zich op het onderwerp ‘tijd.’ Van ‘zonnetijd en het ritme van je lichaam tot tijden van herinnering, asynchrone tijd, kosmische tijd’ en ga zo maar door. Objecten van vóór de uitvinding van fotografie tot het heden komen langs, allemaal door Mater opgezet in eigenzinnige kaders en op zo’n manier dat er ruimtelijke installaties mee gemaakt worden.
Details naar de voorgrond
Met zorg en precisie omkadert Mater de werken, hun (anonieme) makers en de onderwerpen op de foto’s. Mater vestigt je aandacht op details die vaak over het hoofd worden gezien of vergeten, zoals een boodschap op de achterkant van een foto. Tegelijkertijd creëert Mater nieuwe werken, geïnspireerd door objecten uit de museumcollectie, waaronder het gerestaureerde Keizerpanorama, een topstuk uit de FOMU-Collectie.
Een werk van allemaal
Mater voegt ook haar eigen werk toe aan het Keizerpanorama. Ze maakte 50 nieuwe stereofoto’s, die spelen met taal, ruimte en waarneming. De gehele collectie wordt verder aangevuld met vele anoniema makers en Alphonse Giroux et Cie., Alphonse Van Besten, Amelia Bergner, Antoine Hoorens, August Sander, Cassils, Charles Jean Swolfs, Dominique Somers, Frans Van de Poel, Geert Goiris, George Filleul, Guillaume Weber-Chapuis, Harold Eugene Edgerton, Henry Draper, Jaques Messin, Joseph-Maurice Bourot, Katja Mater, Laure Winants, Lebohang Kganye, Marie-Françoise Plissart, Nick Geboers, Paul Sano, Rik Selleslags, Suzy Embo, Underwood & Underwood en Warren De la Rue. Nee, het is geen kleine collectie.
Katja Mater
Katja Mater is beeldend kunstenaar, filmmaker, redacteur en docent, werkzaam tussen Amsterdam en Brussel. Mater's kunstpraktijk richt zich op de grenzen van optische media, waarbij verschillende disciplines zoals fotografie, film, tekeningen, performance en installatie worden gecombineerd. Mater onderzoekt aspecten die vaak buiten het menselijke gezichtsvermogen liggen en biedt zo een andere kijk op de wereld door te laten zien hoe bijvoorbeeld fotografie en film dingen anders vastleggen dan het menselijk oog. Mater speelt graag met ideeën over tijd, ruimte en waarneming.
Praktische informatie
No Longer Not Yet is tot en met 22 februari 2025 in het FOMU in Antwerpen. Het museum is elke dag, behalve maandag, geopend van 10 tot 18 uur. Tickets zijn te koop via de website of aan de deur.

Longinus De Munter, De vermoeide pater, 1930-1950, Collectie FOMU, P/1995/22/463 © Longinus De Munter