Is er kwaliteitsverlies elke keer als je een JPEG opent of opslaat?

Is er kwaliteitsverlies elke keer dat je een JPEG opent of opslaat?

Eefke Burg 216 0
Af en toe zie je hem voorbij komen: een project van een kunstenaar die een JPEG zo vaak opsloeg dat de uiteindelijke afbeelding grijs werd. Klopt het dat een JPEG kwaliteit verliest op het moment dat deze wordt opgeslagen? En hoe zit dit als je de afbeelding slechts opent? We zetten een aantal mythes en feiten voor je op een rij.

JPEG’s verliezen telkens wanneer ze worden geopend en / of opgeslagen kwaliteit

Wat is er waar aan de stelling dat JPEG’s kwaliteit verliezen telkens wanneer ze worden geopend en opgeslagen en wat is er niet waar?

Lees ook: Help! Mijn RAW-bestand wordt niet ondersteund door Lightroom / Photoshop

Niet waar

Het simpelweg weergeven of openen van een JPEG-afbeelding is op geen enkele manier schadelijk. Als je een afbeelding tijdens dezelfde bewerkingssessie herhaaldelijk opslaat zonder de afbeelding ooit te sluiten, slechts één keer minimaal, niet zichtbaar kwaliteitsverlies op.

Het kopiëren en hernoemen van een JPEG leidt niet tot kwaliteitsverlies, maar sommige afbeeldingseditors hercomprimeren JPEG’s als ‘Opslaan als’ wordt gebruikt. Dupliceer daarom in plaats daarvan je bestand en hernoem je JPEG’s in bestandsbeheer in plaats van ‘Opslaan als JPEG.’

Waar

Als een JPEG afbeelding wordt geopend, bewerkt en opnieuw wordt opgeslagen dan zorgt dit voor aanvullend kwaliteitsverlies. Het is daarom belangrijk om het aantal editingsessies van een JPEG te beperken. Als je verschillende editingfuncties in verschillende sessies wil toepassen, gebruik dan een bestandsformaat dat niet lossy is, zoals TIFF, BMP of PNG. Herhaaldelijk opslaan binnen dezelfde sessie zorgt niet voor kwaliteitsverlies.

Lees ook: Kerstkado ideeën voor de fotograaf

Er is een verschil tussen een JPEG opslaan op 90% en 100%: waar

Een kwaliteitsinstelling van 100% gebruiken in plaats van een kwaliteitsinstelling van 90% of 95% resulteert in een aanzienlijk hogere bestandsgrootte in verhouding tot de mate van het kwaliteitsverlies. Er is wel een klein kwaliteitsverlies tussen het opslaan op 90% en 100%, voor veel fotografen is dit echter geen reden om zulke grote bestanden te gebruiken. Om te bepalen wat voor jou belangrijk is, is het belangrijk dat je een aantal verschillende opties probeert: 90%, 95% en 100% van dezelfde afbeelding. Bekijk de afbeelding op een zo’n groot mogelijk gekalibreerd scherm om te bekijken wat de daadwerkelijke verschillen zijn.

JPEG’s verliezen kwaliteit elke keer als ze gebruikt worden in een pagina layout programma: niet waar

Het gebruiken van een JPEG in een pagina layout programma heeft geen effect op het bronbestand, dus je verliest dan ook geen kwaliteit. Je kan wel ervaren dat het formaat van layout documenten een stuk groter is dan de som van de geëmbedde JPEG’s omdat elk programma een andere compressie gebruikt op zijn bestanden.

Als je een JPEG comprimeert naar 70% maar later het bestand weer opent en comprimeert op 90%, dan wordt de afbeelding hersteld naar een kwaliteitsinstelling van 90 procent: niet waar

De oorspronkelijke manier van opslaan op 70% zorgt voor een permanent kwaliteitsverlies dat later niet hersteld kan worden. Door opnieuw te comprimeren door 90% te hanteren wordt alleen een extra degradatie geïntroduceerd bij een afbeelding die al een aanzienlijk kwaliteitsverlies heeft gehad.

Dit is echter niet van toepassing bij het bijsnijden van een JPEG. Compressie wordt toegepast in kleine blokken, meestal in stappen van 8 of 16 pixels. Wanneer je een JPEG bijsnijdt, wordt de hele afbeelding verschoven zodat de blokken niet zijn uitgelijnd op dezelfde plaatsen. Sommige software biedt een bijsnijdfunctie zonder verlies voor JPEG's, zoals de freeware JPEGCrops.

Een kwaliteitsinstelling van 100 verslechtert de JPEG niet: niet waar

Het opslaan van een afbeelding in JPEG-indeling leidt altijd tot enig kwaliteitsverlies, hoewel het verlies bij een kwaliteitsinstelling van 100 nauwelijks waarneembaar is door het gemiddelde blote oog.

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke