Canon Press Trip
Voorafgaand aan het grote nieuws...

In gesprek met Magnum fotograaf Paolo Pellegrin en journalist Scott Anderson

Christel de Wolff 265 0
DIGIFOTO is in Londen op uitnodiging van Canon. Het grootschalige evenement waar niet alleen wij, maar afgevaardigden van toonaangevende media vanuit Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij aanwezig zijn heeft natuurlijk alles te maken met het nieuws over een mogelijke aankondiging van Canon’s eerste spiegelloze full-frame camera dat afgelopen maandag al uitlekte.

Lees ook:  Nieuw, de Canon EOS R?

Toch wil Alessandro Stanzani, EVP van Canon Imaging Technology & Communication Group er in zijn welkomswoord niets over kwijt. De bevestiging van het grote nieuws zal nog even op zich moeten wachten, in plaats daarvan opent de persbijeenkomst met een Media Panel. Curator van het Imperial War Museum Hilary Roberts leidt het gesprek met Magnum fotograaf en Canon ambassadeur Paolo Pellegrin en journalist en correspondent Scott Anderson.

Het duo reist regelmatig af naar conflictgebieden en spreekt vanavond over het werk dat ze maakten over de Arabische Lente. Samen reisden ze twee jaar lang door gevaarlijke gebieden in onder andere Syrie, Libie en Egypte. Het verslag van de gruwelijkheden die daar plaatsvonden, vertelden ze aan de hand van persoonlijke verhalen van mensen met allerlei achtergronden en visies. Scott schreef er een uitgebreid essay over terwijl fotograaf Paolo situaties van akelig dichtbij fotografeerde in de bekende Magnum stijl.

Curator Hilary Roberts voelt de twee aan de tand door op te merken of het nog wel mogelijk is om feit van fictie te scheiden in een wereld waarin de mensen die worden geportretteerd alleen maar vertellen wat ze denken dat je wilt horen. En hoe je nog een objectief verhaal kunt vertellen terwijl je vaak gebonden bent aan censuur. Scott antwoordt dat hij zonder accreditaties werkt, wat aan de ene kant betekent dat hij niet beschermd wordt door instanties, maar dat hij daar veel bewegingsvrijheid voor terug krijgt. Paolo voegt er aan toe dat het duo elkaar al lang kent en goed op elkaar is ingespeeld wat positief van invloed is op hoe zij samen de situatie aankunnen. ‘En omdat we met zijn tweeën zijn, hebben we automatisch dubbel zoveel intuïtie en gezond verstand. We herkennen heus wel wanneer iemand liegt of de waarheid mooier maakt dan het is.’ Zo kregen ze de kans om na doodlopende sporen van IS strijders die zich allemaal verscholen achter excusen als het ging om de gepleegde misdaden, te spreken met een strijder die juist heel open was over zijn verhaal. ‘We wisten natuurlijk meteen dat dit oprecht was, misschien nuanceerde of overdreef hij wel wat, maar het was echter dan de lui die we eerder spraken.’

Door middel van een microfoon in het publiek zijn de ruim honderd aanwezige genodigden in staat om ook hun vragen op het duo af te vuren. Zo is de vraag aan fotograaf Paolo of hij überhaupt nog wel kan nadenken over begrippen als sluitertijd, diafragma en ISO terwijl hij zich in levensgevaarlijke situaties bevindt. Paolo antwoordt daarop dat het gek genoeg vanzelf gaat, maar dat hij wel degelijk vaak bang is geweest en dan altijd voor de veiligst mogelijke keuze gaat. Ook zegt hij dat hij door het vaderschap wezenlijk is verandert en minder risico durft te nemen. Scott noemt het laatste een groot cliché maar beaamt dat dit voor hem ook het geval is.

Dit opent de discussie of de zogenaamde Safety Training die journalisten soms krijgen voordat ze naar conflictgebieden worden gestuurd wel toereikend zijn en of geaccrediteerde fotografen en schrijvers niet een groter risico lopen, juist omdat ze het idee hebben dat ze wel worden beschermd. Met deze stof tot nadenken wordt de lezing afgesloten. Alessandro Stanzani bedankt de aanwezigen namens Canon, maar doet nog steeeds geen uitspraak over wat ons nog te wachten staat. Daarvoor zullen we nog even geduld moeten hebben.

Fotografie door Paolo Pellegrin

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel