In de Spotlight | Marco de Waal

In de Spotlight | Marco de Waal

Redactie DIGIFOTO Pro 314

Marco de Waal werd in 1969 geboren in Bergen op Zoom, waar hij ook opgroeide. Tegenwoordig woont hij in Rotterdam met zijn vrouw en hun twee katten. Marco's interesse in fotografie dateert van jongs af aan, maar werd pas echt serieus in 2007 toen hij zijn eerste digitale camera, een Canon 400D, aanschafte. Met deze camera kon hij eindelijk onbeperkt foto's maken, wat hij geweldig vond. Fotografie werd zo een krachtige creatieve uitlaatklep, waarbij hij volledig opging in de magie van het vastleggen van beelden.

Tekst: Nina Oomen | Fotografie: Marco de Waal

Voor Marco is fotografie echt een passie die hij uitvoert als hobby naast zijn fulltime baan bij de gemeente Rotterdam. Hij is autodidact maar hij heeft wel enkele cursussen gevolgd bij SKVR in Rotterdam om zijn vaardigheden verder te ontwikkelen. Fotografie neemt een groot deel van zijn vrije tijd in beslag, maar ondanks zijn drukke schema vindt Marco ook tijd voor zijn andere interesses zoals uit eten gaan, lezen en het kijken van films en series. Ook bezoekt hij regelmatig musea of het theater. Op dagen zonder fotografische motivatie of inspiratie, blijft hij actief. ‘In zo’n geval is het alsnog een kwestie van gewoon door blijven gaan. Ook met routine kun je soms wel goede foto’s maken en tevreden op een shoot terugkijken. Het kan niet altijd je beste werk zijn. Als het om een langere periode gaat, is een break wel goed en dan doe ik vaak even iets anders, wel fotografie, maar dan focus ik me op een ander genre zoals straatfotografie.’ Marco haalt veel inspiratie uit het kijken naar fotowerk, vooral in fotoboeken van gerenommeerde fotografen uit verschillende genres. Zijn grootste inspiratiebron is Peter Lindbergh.   

 

 

Marco beschrijft fotografie als een krachtig medium dat zowel de werkelijkheid kan vangen als ontstijgen. ‘Wat me vooral aantrekt in fotografie, is het vermogen om een moment, sfeer of emotie vast te leggen in een enkel beeld of een serie. Je kunt voor iemand een grote emotionele waarde creëren. Zo heb ik ooit door een raam in een café in Gouda een oude man aan de koffie gefotografeerd. Tijdens een expositie in Gouda zag zijn familie mijn foto. Die man was toen net overleden. Ze schrokken eerst maar hebben toen contact met me gezocht om die foto te krijgen.’ 

Modellen

Marco hield altijd al van een creatieve, donkere stijl binnen de fotografie. Volgens hem past naakt daar soms beter bij dan gekleed. Het gaat hem dan wel om het totale beeld en de sfeer erin, dan puur het naakt zelf. Marco werkt bij voorkeur met ervaren modellen. Deze vindt hij soms op modellensites als Model Mayhem en Purpleport, maar over de jaren heen heeft hij een groot netwerk opgebouwd op Instagram. Een model selecteert hij op combinatie van uitstraling en portfolio, passend bij de stijl van de shoot. ‘Ik spreek vooraf goed het concept door qua sfeer en soort beelden, want tijdens de shoot hou ik niet van micro-regisseren. Dat gaat vaak op gevoel en ik stuur bij waar nodig. Meer onervaren modellen hebben soms wat meer sturing nodig. Daartegenover staat dat ervaren modellen soms ingesleten poses achterwege moeten laten. Het helpt om een goede sfeer neer te zetten en het model de kans te geven om (als ze dat wil) meer haar eigen persoonlijkheid te laten zien en dat het niet te geacteerd of geposeerd is,’ vertelt hij. Marco vindt het belangrijk om kracht en kwetsbaarheid te tonen in zijn foto’s. ‘Het komt samen in weerbaarheid en hoop. Dat is afhankelijk van de interactie met het model. Bij het ene model werkt het beter dan bij het andere. Dat is wel waar ik naar zoek.’ Het werkt natuurlijk het beste als je elkaar beter kent en een vertrouwensband hebt opgebouwd. Daarom werkt hij graag meerdere keren samen met een model. Met sommigen heeft hij dan ook al een jarenlange samenwerking.

 

 

Marco speelt graag met licht en donker, contrasten en met lijnen. ‘Dit komt voor mij meer tot zijn recht in zwart-witfoto’s. Ook draagt het bij aan de sfeer die ik zoek, wat meer melancholisch of ongemakkelijk soms.’ Het is niet dat hij nooit kleurenfoto’s maakt of het niet waardeert, maar hij vindt het soms afleiden van vorm en het verhaal. ‘Zwart-wit geeft in mijn ogen een meer dramatisch en sfeervol effect,’ legt hij uit. Voor de nabewerking gebruikt hij Lightroom Classic, maar dit probeert hij zo min mogelijk te doen. Naast een correctie op belichting en contrast (als dat nodig is), doet Marco voornamelijk doka-achtige aanpassingen zoals doordrukken en tegenhouden, maar ook dit met mate. ‘Ik vind digitale foto’s vaak te scherp en probeer het een meer analoge uitstraling te geven door te verzachten en korrel toe te voegen.’ 

Locaties en uitdagingen

Marco fotografeert vrijwel altijd in de vrije natuur en zelden in een studio. ‘Natuurlocaties geven veel cadeautjes. Je komt altijd iets tegen wat je niet verwacht. En ook heel plat gezegd: het is moeilijk om geschikte binnenlocaties te vinden. Veel zijn niet toegankelijk en anderen zijn alleen tegen betaling, daarnaast kun je qua sfeer in de natuur alle kanten uit. Ik kijk dan vooral naar gebieden met enige afwisseling; zand, bos, hei, water, etcetera.’ Inmiddels heeft hij al een aantal mooie locaties gevonden. ‘Voor geklede shoots is dat heel makkelijk, maar bij naaktshoots is het belangrijk om een omgeving te vinden waar je enige privacy hebt. De keuze is ook afhankelijk van de reistijd en locatie van het model.’ 

Meestal fotografeert Marco overdag, maar ook in de avond. Tijdens een shoot werkt hij altijd intuïtief. Buiten is dat ook wel noodzakelijk omdat je de weersomstandigheden nooit exact kunt voorspellen. Hij heeft vooral een hekel aan motregen in combinatie met wind. ‘Met regen kun je nog een paraplu gebruiken om druppels op de lens zoveel mogelijk te voorkomen, maar met wind is dat zinloos. Ook zand met harde wind kan een probleem zijn voor de camera als deze niet weather sealed is.’ Toch is Marco van mening dat een fotograaf in elke omstandigheid moet kunnen fotograferen. ‘Als het koud is, loopt mijn batterij snel leeg, dus ik zorg dat ik altijd twee reserve batterijen bij me heb. Als het heel heet is, neem ik genoeg water mee. Muggen kunnen ook heel  vervelend zijn, maar is het vooral belangrijk om thuis altijd goed te checken op tekenbeten.’ 

 

 

Voor de mensen die zijn foto’s bekijken, hoopt Marco dat het gevoel wat hij in zijn foto’s wil leggen, goed overkomt; dat ze de intentie of ‘de bedoeling’ zien. Hij hoopt dan ook mensen te raken en is continu bezig om zichzelf te verbeteren en meer diepgang te zoeken. Dit probeert hij vooral ook seriematig te doen. Daarnaast krijgt hij ook steeds meer plezier in straatfotografie en is hij zich daarin aan het ontwikkelen. Als Marco één locatie op de wereld zou kunnen kiezen om te fotograferen, zonder beperkingen, zou IJsland zijn eerste keuze zijn vanwege de unieke landschappen. ‘Maar een bruisende metropool als Hong Kong, met zijn neonlichten, reflecties en hoogbouw, staat ook hoog op mijn lijst', vertelt hij. ‘Deze plaatsen zijn zelfs zonder model bijzonder fotogeniek.’ 

 

In de cameratas van Marco de Waal

 

  • Fujifilm X100VI
  • Fujifilm XT3
  • Holga 120N 
  • Fujifilm GA645 
  • Polaroid Now 

 

Dit is een artikel uit DigifotoPro 2.2024 Lees hem hier digitaal

afbeelding van Bryan Oosenbrug

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie