Hands on: Panasonic Lumix G9

Hands on met de Panasonic Lumix G9 in Portugal

Jasper van Bladel 2435 0
In Portugal konden we kennismaken met de nieuwste telg in het Panasonic-assortiment, de G9. Deze camera is bedoeld als de top-fotocamera van Panasonic. Daarmee heeft Panasonic dus twee topmodellen, deze Lumix G9 voor fotografie en de al bekende Lumix GH5 voor video.

De Lumix GH5 is enorm populair onder filmers en heeft die populariteit weer geërfd van diens voorganger, de GH4. Die aandacht van filmers is erg fijn voor die camera, maar de fotokwaliteiten worden daardoor misschien wel een beetje over het hoofd gezien.  Dat zag Panasonic ook en daarom komen ze nu met een topmodel waarbij ze zich vooral richten op fotografie. Deze G9 heeft een 20,3 megapixelsensor en maakt gebruik van de Venus-processor. Verder is de 5-assige beeldstabilisatie één van de belangrijke punten van de G9. Dit systeem zorgt volgens Panasonic voor 6,5 stops voordeel. Een ander belangrijk aspect van de nieuwe Panasonic is de snelheid. De G9 is goed uitgerust voor actie- en sportfotografie met zestig beelden per seconde (AF-S) en twintig beelden bij continue autofocus (AF-C). De G9 biedt overigens plaats aan twee sd-kaarten en beide slots zijn geschikt voor het snelle UHS-II-formaat.

In Portugal konden we al fotograferen met de G9. Op het strand, overigens een van de meest westelijk gelegen delen van Europa, konden we paarden, surfers en natuur vastleggen met de nieuwe camera.  Een ideale combinatie voor deze camera, want de focus ligt zowel op snelheid als op de mogelijkheid om beelden met een 80-megapixelresolutie te kunnen maken.

Actie

Laten we beginnen met de surfers en de paarden. De G9 is uitgerust met een razendsnel autofocussysteem dat volgens de fabrikant in 0,04 seconden scherpstelt. Daarbij lag de nadruk ook nadrukkelijk op de verbetering van de trackingmogelijkheden. Je hebt immers niet veel aan een snelle autofocus als deze je onderwerp niet goed volgt.

Zo heeft ook de G9 een aantal verschillende tracking-modi, zoals we dat de laatste tijd bij meer camera’s zien. Die modi zijn overigens snel en eenvoudig in te stellen en ook nog te configureren naar smaak via het menu. Vervolgens vind je op de draaiknop aan de bovenzijde van de camera een snelle mogelijkheid om twee van deze modi snel in te schakelen.

Deze modi zijn er voor bedoeld om je zo snel en accuraat mogelijk van dienst te zijn bij het volgen van je onderwerp, afhankelijk van de aard van dat onderwerp. Zo is er een modus die gericht is op het volgen van onderwerpen die onvoorspelbaar van plaats en richting kunnen veranderen. Een andere modus is weer ideaal voor onderwerpen die in dezelfde richting bewegen. Ook onderwerpen die zomaar ineens in beeld verschijnen zijn met de G9 te volgen.

In de praktijk wordt duidelijk dat de G9 een indrukwekkende camera is. De autofocus is inderdaad razendsnel en weet het onderwerp goed in het vizier te houden. Dit is niet eenvoudig, want in een dynamische omgeving vechten alle verschillende elementen in het beeld om voorrang.

Ergonomie

De G9 is qua ontwerp een logisch vervolg op de andere camera’s van Panasonic, maar voegt er toch nog wat specifieke kenmerken aan toe. Bovenop vind je een scherpe vouw die ze de ‘Triple Edge Line’ noemen en de draaiknop is voorzien van een subtiele rode lijn.

De camera voelt overigens erg goed aan. De bouw is degelijk en alle knoppen en schakelaars zitten waar je ze verwacht. De grip is goed van vorm en zorgt ervoor dat de G9 stevig in de hand ligt. Ook is er een optionele batterijgrip die volledig is toegerust op het gebruik van de camera in portretmodus.

Resolutie

De G9 heeft ook een speciale modus waarbij je foto’s met een hoge resolutie kunt maken. Die 80-megapixelbeelden worden gemaakt door een pixel-shift systeem. De camera maakt snel 8 beelden en deze worden vervolgens door de camera gecombineerd tot één groot beeld. Dit werkt prima, maar is niet in alle gevallen toepasbaar. Snel bewegende onderwerpen zijn uiteraard niet geschikt, hoewel je in dat geval wel weer bijzondere effecten kunt creëren bij gebruik van deze modus.  

Hierbij twee voorbeelden van (jpeg)beelden in deze hoge resolutie. Klik op de beelden om in te kunnen zoomen.

Beeldkwaliteit

Op het eerste gezicht is de beeldkwaliteit van de G9 prima in orde. We kunnen nog niet naar de RAWS kijken, want die worden nog niet ondersteund. Afgaande op de jpeg’s kunnen we zeggen dat kleuren en contrasten mooi worden weergegeven. De eerste indruk van het dynamisch bereik is ook goed. In Portugal hadden we veel tegenlicht en felle waterpartijen, maar de camera weet daar goed mee om te gaan in combinatie met de schaduwgedeelten in de beelden. Uiteraard gaan we in de toekomst nog veel uitgebreider in op deze aspecten als we de ruwe beelden kunnen bekijken. 

Objectief

Samen met de Lumix G9 introduceerde Panasonic een nieuw objectief: de LEICA DG ELMARIT 200mm / F2.8 / POWER O.I.S.

Het nieuwe objectief is indrukwekkend en volgens Panasonic is het dan ook het beste objectief dat ze tot nu toe gemaakt hebben. De combinatie met de snelle G9 is voor de hand liggend en daarom heeft de fabrikant ook ingezet op een snel objectief dat geschikt is voor actie- en sportfotografie.

De eerste indruk van dit nieuwe objectief is veelbelovend. Contrast en scherpte zijn goed, afgaande op de jpeg’s. Daarnaast kun je prachtig onderwerp en achtergrond scheiden, wat mooie foto’s oplevert. 

Veelzijdig

De G9 heeft dus een aantal gezichtsbepalende kwaliteiten, maar bovenal is het een camera die geschikt is voor een heleboel soorten fotografie en daarbij ook nog eens verrassend compact en licht is. Ook de prijs (€ 1699,- voor de body) is vriendelijk, gezien de concurrentie en de specificaties. Alles beschouwende lijkt deze Lumix G9 ons een camera die het succes van Panasonic zal laten groeien en een duidelijk verdeling maakt in het topsegment van het Panasonic-assortiment. De GH5 is voor videografen en deze G9 is speciaal ontwikkeld voor fotografie.

Binnenkort gaan we de Lumix G9 en het nieuwe objectief uiteraard nog uitgebreid testen op de redactie. Lees die reviews in de komende editie van DIGIFOTO Pro.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper