Ga verder met je fotografiewebsite; maak een webshop!

Christel de Wolff 445 0
Een portfoliowebsite maak je niet voor niks, je wil dat potentiële klanten je kunnen vinden op internet en aan de hand van de mooie foto's in je gallery ervoor kiezen om een klus bij jou neer te leggen. Scoort je website slecht en is hij onvindbaar bij Google? Dan heb je er zo goed als niks aan.

Een niet te vinden website is een niet bestaande website. Hetzelfde geldt voor alle mooie foto's die je hebt gemaakt. Zo lang ze niet zichtbaar zijn, weet niemand behalve jij – en misschien je partner en je naaste familie – dat ze bestaan. Zo heb je er dus ook helemaal niks aan, want als je niet de juiste marketing hanteert, zal niemand bij je komen voor die ene spectaculaire fotografieklus.

Eerder schreven we al over 7 websitefouten die je echt moet voorkomen. Naast fouten in de presentatie, zoals het werken met afleidende vormgeving en het niet goed kunnen maken van een selectie foto's, moet je ook aandacht besteden aan Search Engine Optimalisation (SEO).  Helaas is het niet zo simpel als een plugin die je kunt downloaden waarna je website SEO-optimaal is. Aan de andere kant is het ook geen hogere wiskunde.

Portfolio of webshop

Als je dan toch bezig bent om je fotografiewebsite naar een hoger niveau (en in de zoekresultaten van Google) te tillen, kun je je ook afvragen hoe je (meer) geld kunt verdienen met je website. Natuurlijk is je website je visitekaartje en werkt je verdienmodel doordat potentiele klanten je weten te vinden via je website en daarna een leuke klus voor je hebben, maar het kan ook anders.

Zeker voor autonoom werkende fotografen die niet zoveel op hebben met de zoveelste bruiloft om te fotograferen, is het interessant om een webshop op te zetten. Maak jij prachtige landschapsfoto's waarvan iedereen zegt: ik zou ze wel boven de bank willen hebben? Waarom zou je ze dan niet te koop aanbieden?  Een webshop opzetten is super gemakkelijk. Er zijn allerlei betaalde en gratis websites die webshophosting aanbieden. Zelf kies je een pakket wat bij je past. Wil je zelf alles in de hand houden, met allerlei aan te passen mogelijkheden van dien, of besteed je er het liefst zo min mogelijk tijd aan en hou je het dus bij een simpel (maar werkend) concept?

Hou je bezig met online marketing

Wanneer je ervoor kiest om je foto's via het internet te kopen in een eigen webshop, is het nóg belangrijker dat je webshop gevonden wordt. Zoals we eerder al beweerden: een website die niet gevonden wordt is een niet bestaande website en dat geldt óók voor webshops.  Hou je bezig met analytics, SEO en diverse strategieën waarmee je je al bestaande klanten aan je kunt binden. Gaat dit te ver boven je pet en wil je je het liefst gewoon weer bezig houden met fotograferen en niks anders? Dat snappen we. Het is echter niet aan te bevelen om je webshop dan maar los te laten in de hoop dat er vanzelf wat organisch verkeer op terecht komt. Investeer liever in een online marketing bureau die de moeilijke taken van je overneemt. Zo kun jij je weer concentreren op de leuke dingen zonder dat de belangrijke zaken in het gedrang komen!

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel