Fujifilm brengt middenformaat binnen handbereik

Remco Stunnenberg 425 0
Onder het motto 'The world does not fit into the 35mm format’ lanceerde Fujifilm dit jaar de GFX 50R, een aantrekkelijk geprijsde én compacte middenformaat camera. Daarnaast kondigde Fujifilm de komst van een nieuwe middenformaat camera met liefst 100 megapixels én IBIS aan. Deze verschijnt in 2019 en “luistert” nu nog naar de (prototype) naam GFX 100 megapixel. Met de komst van de GFX 50R komt het middenformaat systeem binnen het bereik van steeds meer professionele- en amateurfotografen. Een tendens die overigens eerder al was ingezet.

Wie denkt aan een middenformaat systeem, denkt nog maar al te vaak aan een grote, zware én peperdure camera. Kortom, aan een systeem voor een kleine en specifieke doelgroep. Met de lancering van de GFX 50R wil Fujifilm de middenformaat camera bereikbaar maken voor een nog groter publiek. Een tendens die we eerder al zagen met de komst van de Fujifilm GFX 50S maar bijvoorbeeld ook met de Hasselblad X1D. Dankzij deze camera's konden professionele fotografen én gedreven amateurs de investering in een middenformaat systeem al overwegen. Niet toevallig zijn dit allebei spiegelloze camera’s. Door het verdwijnen van de spiegel bevatten deze body's minder bewegende onderdelen. Dat helpt om de kostprijs aanvaardbaar te houden.

Hier ging overigens de introductie van een 50 megapixelsensor op middenformaat van Sony aan vooraf. Dankzij het gebruik van CMOS-technologie was die sensor niet alleen goedkoper om te maken dan de CCD-sensor die tot dan toe standaard was in middenformaat, deze sensor bood bovendien een groter ISO-bereik. Daardoor was hij ook buiten de studio bruikbaar. Deze sensor veroverde niet voor niets al snel de markt. Zo wordt hij gebruikt door Hasselblad in het H-systeem en in de nieuwe spiegelloze X1D. Phase One gebruikt deze sensor in de IQ1 en IQ3 voor de XF- en 645DF+-camera’s. Pentax stopte deze sensor in de 645Z en ook Fujifilm koos voor deze Sony-sensor voor de GFX 50S. Het resultaat hiervan is dat schaalvoordelen beginnen te spelen. Lees; de prijs voor een middenformaat camera daalt.

Voordelen?

Nu zijn er mensen die zich afvragen hoe belangrijk een 1,7x grotere sensor dan full-frame nog is in een tijd waarin ook de full-frame (reflex)camera’s een resolutie van 50 megapixel halen? Met andere woorden, biedt de grotere middenformaat sensor nog wel extra voordelen? Die vraag is eenvoudig te beantwoorden; ja! Een middenformaat sensor is als gesteld groter dan een full-frame sensor, en bij een identieke resolutie is elke afzonderlijke pixel op een middenformaat sensor dus ook groter. Grotere pixels vangen meer licht op, hebben minder signaalversterking nodig en kunnen dus beelden creëren met minder ruis. Dat impliceert zuiverder foto’s met meer detail en minder afleiding. De pixels kunnen bovendien een grotere elektrische lading aan. Daardoor heeft de jongste generatie middenformaat camera’s een groter dynamisch bereik dan welke full-frame sensor dan ook. Een ruim dynamisch bereik leidt tot foto’s met meer toon- en kleurinformatie en minder uitgebrande hooglichten of dichtgelopen schaduwen. Door de grotere afmetingen van de sensor is het daarnaast ook eenvoudiger om foto’s met weinig scherptediepte te maken. Zelfs toen digitale middenformaat systemen nog een klein fortuin kostten, koos een groep professionele fotografen al voor deze extra resolutie, de grote toonomvang, de kleurgradaties en de unieke look van middenformaat. Door de recente evoluties komt het middenformaatsysteem als gesteld binnen het bereik van steeds meer professionele en amateurfotografen.

Fujifilm GFX 50R: dé camera

Dat brengt ons terug bij de Fujifilm GFX 50R. Met een adviesprijs van een kleine €4.500,- lijkt dit dé camera voor de fotograaf die de overstap naar middenformaat overweegt. En natuurlijk is dit een fiks bedrag. Daarover geen misverstand. Voor middenformaat begrippen is dat echter relatief goedkoop. Een stelling die portretfotograaf en Fujifilm ambassadeur Ferry Knijn onderschrijft. Wij vroegen aan hem wat hij van de komst van de GFX 50R en de GFX 100 megapixel vindt. Ferry: ‘De GFX 50R is erg compact en beschikt onder andere over een erg snelle en geavanceerde AF. Net als de Fujifilm GFX 50S is de R een echt werkpaard. Een verschil met de 50S, is dat je de 50R niet kan inzetten in combinatie met een extra grip. Hij is en blijft dus compact. Dat compacte karakter maakt deze middenformaat camera onder ander zeer geschikt voor documentairachtig werk. Het is absoluut geen vervanger voor de bestaande S maar echt een aanvulling op de GFX lijn.' Dat geldt ook voor de GFX 100 megapixel. Laatstgenoemde camera die pas volgend jaar op de markt verschijnt, typeert Ferry als hét vlaggenschip. 'Alle technologie en innovatie die Fujifilm in huis heeft, is verwerkt in deze camera. Zo heeft deze middenformaat verbeterde videofuncties, IBIS én natuurlijk 100 megapixels.’ Daarmee is de GFX 100 's wereld eerste spiegelloze camera met maar liefst 100 megapixels, een ronduit duizelingwekkend aantal. Je kan je zelfs afvragen of je zoveel megapixels werkelijk nodig hebt. Ferry: ‘De GFX 100S is een heel specifieke camera. Het is geen camera om, met alle respect, familieportretjes mee te schieten. Voor het maken van het betere ART werk en voor heel grote prints daarentegen is dit dé camera. En denk ook aan industrieel- of inspectieachtig werk. Met een camera als deze kan je echt ieder detail vastleggen én terughalen. Alle info blijft haarscherp. Dat maakt de GFX 100 een heel specialistische camera. Ik kijk er erg naar uit om er mee te werken.'

Capture One

Los van de Fujifilm GFX 50R en de GFX 100 megapixel is Fijifilm ambassadeur Ferry Knijn ook erg enthousiast over de aankondiging dat zowel de Fujifilm GFX 50R en de GFX 100 ondersteund worden door Capture One RAW-software. En daarin staat hij niet alleen. Zo weerklonk er tijdens de persconferentie op de Photokina een luid applaus vanuit de zaal toen dit nieuws bekend gemaakt werd. Er komen drie abonnementen: Capture One Pro, Capture One Pro Fujifilm en Capture One Express Fujifilm Free. Die laatste is, zoals de naam al doet vermoeden gratis maar biedt ook minder uitgebreide mogelijkheden. De Pro variant kost €180,- per jaar, Capture One Pro Fujifilm €159,- per jaar. Ferry: ‘Voor mij is Capture One hét bewerkingsprogramma. In tegenstelling tot andere programma’s blijven beelden neutraal en kleurecht. Het is bovendien erg gebruiksvriendelijk, je kunt het helemaal naar je eigen hand zetten én het werkt razendsnel. Recent importeerde ik 2000 foto’s en selecteerde en bewerkte ik mijn favoriete beelden. Dat alles binnen 2 uur. Dat is me met een ander bewerkingsprogramma nooit eerder gelukt.’

Lees ook: Maarten van Norden, Sales Manager Fujifilm Nederland

 

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco