Fotomarkt verschuift van compact naar dslr

Julian Huijbregts
In het derde kwartaal van 2009 ging de Nederlandse fotomarkt er 8 procent op achteruit ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008. Wel kiezen steeds meer mensen voor een dslr in plaats van een compactcamera.

De cijfers blijken uit marktonderzoek van GfK. De fotosector was in het derde kwartaal van 2009 goed voor een omzet van 102 miljoen euro. 8 procent minder dan in het derde kwartaal van 2008.

Doordat de prijs van digitale spiegelreflexcamera's steeds aantrekkelijker wordt, kiezen steeds meer consumenten ervoor om als vervanging van- of uitbreiding op hun compactcamera een dslr aan te schaffen.

Waar de gemiddelde prijs van dslr’s in de eerste helft van 2009 behoorlijk onder druk kwam te staan, is deze in het derde kwartaal weer iets gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Volgens GfK is dat prijsverschil te wijten aan nieuwe productintroducties. De omzet van dslr’s steeg met ruim 4% ten opzichte van het derde kwartaal van 2008.

Ondanks de groei van de dslr nemen compacts in waarde nog altijd 68% van de markt voor hun rekening. Ondanks een daling in aantallen van bijna 9% bleef door een lichte stijging van de gemiddelde prijs de omzetdaling beperkt tot 6%.