Fotograaf Gosse Bouma vangt rust in mist

Fotograaf Gosse Bouma vangt rust in mist

Redactie DIGIFOTO Pro

De geboren Fries Gosse Bouma (1987) is dol op Amsterdam, vanwege de mooie oude gebouwen, de diversiteit aan mensen, de grachten en de geschiedenis. Toen hij het bijzondere licht zag van Amsterdam in de mist, vond hij zijn fotografische stem. Sindsdien legt hij de stad vast op unieke momenten, in de mist, met nevel of tijdens het gouden uurtje.  

Tekst Judith Bakkers Fotografie Gosse Bouma

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO PRO 6.2024

Toen Gosse Bouma in 2020 in de prille morgen langs de grachten naar zijn huis in Amsterdam liep, stond hij opeens stil en keek ademloos naar het tafereel voor hem. De mist over de gracht zorgde voor een magisch plaatje. De intense rust en het sfeervolle beeld veranderde zijn perspectief. Vanaf dat moment ging Bouma vooral in de vroege uurtjes op zoek naar deze verstilde beelden met mist en nevel. Liefst op zondag tussen 4 en 8 uur, wanneer de stad slaap. Die unieke beelden bundelde hij onlangs in het koffietafelboek A new light on Amsterdam. 

Gosse Bouma

Camera Sony A7iii | Objectief Tamron 28 75mm 2.8 | Diafragma f/2.8  |Sluitertijd 1/100s | ISO 100

Overstap naar fotograferen 

Het was helemaal niet de bedoeling dat Bouma fotograaf zou worden. Hij studeerde communicatie en informatie wetenschappen in Groningen. Toen hij voor zijn scriptie naar een HIV-kliniek in een township in Zuid-Afrika ging, ontmoette hij een videomaker. ‘Ik ging een keer per week met hem mee en zag hoe hij met zijn videocamera mooie verhalen kon vertellen.’ Eenmaal terug in Nederland  leerde hij zichzelf hoe hij mooie video’s kon maken voor klanten. Nadat hij voor een videoklus naar Marokko ging en ook met zijn telefoon mooie foto’s had gemaakt, die goede kritieken kregen op Instagram, stapte hij definitief over op fotograferen. 

‘Mensen transporteren naar momenten uit hun leven is mijn kracht’ 

Gosse Bauma

The Birds | Camera Sony a7iii | Objectief Tamron 28-75mm 2.8 | Diafragma f/.8 | Sluitertijd 1/500s | ISO 100

Autodidact 

 ‘Ik heb me via Youtube tutorials de techniek van het fotograferen eigen gemaakt’, vertelt Bouma. ‘Hoe je mooie beelden kunt creëren door te werken met je iso, diafragma, sluitertijd, het juiste licht en Photoshop.’ Zijn werk zette hij op Instagram en na een aantal jaren van consistent posten en hard werken, kwamen daar steeds meer commerciële opdrachten uit. ‘Ik doe van alles. Portretten maken, Amsterdamse wijken portretteren, video’s voor socials, sfeer in de Jaap Edenhal fotograferen, inspiratiesessies geven tot het maken van een eigen boek ter ere van Amsterdam 750 jaar op initiatief van uitgeverij Terra Lannoo.  

‘Ik ben geen straat- of natuurfotograaf in letterlijke zin’ 

Inmiddels mag hij zich professioneel fotograaf noemen en werkt hij met een Sony A7IV met de lichte Tamron lenzen 18-27, 28-75 en 70-180. ‘Met die lenzen ben ik echt de koning te rijk.’ Bouma werkt altijd vanuit de hand op 1/60 of 1/30 snelheden om het stille moment te bevriezen. ‘Ik gebruik nooit een statief of flitser. Dat past totaal niet bij hoe ik te werk ga.’ 

Gosse Bauma

Camera Canon AE-1 | Objectief Canon FD 50mm 1.4 | Diafragma f/8 | Sluitertijd 5s | ISO 800

Straat- of natuurfotografie? 

Bouma is geen straatfotograaf, maar ook geen natuurfotograaf vindt hij zelf. ‘Een echte straatfotograaf maakt rauw werk van mensen op straat, ook vaak close-up. Mijn werk behelst vooral esthetische beelden van straten in wijder perspectief. In mijn werk breng ik straat en natuur samen. Vooral wat betreft de weersomstandigheden zoals mist, nevel en het gouden uurtje. Ik ben geen natuurfotograaf in de letterlijke zin.’ Hij fotografeert geen paddenstoelen. Wel is hij een soort meteoroloog. ‘Ik plan precies waar en wanneer er een bepaalde conditie te vinden is. Er zijn weermodellen die 48 uur vooruit kunnen voorspellen waar er mist is bijvoorbeeld. Die zijn heel nauwkeurig, zodat ik mijn wekker daarop kan zetten.’  

Gosse Bauma

Camera Sony A7iii | Objectief Tamron 70-180mm 2.8 | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/100s | ISO 320

Nichemarkt 

Bouma krijgt vooral energie van beelden op straat in bepaalde mystieke omstandigheden. ‘En in die omstandigheden ga ik dan op zoek naar unieke momenten om ze te vereeuwigen.’  Tedere beelden die zijn liefde voor de stad weergeven. Het bleek een gat in de markt. ‘Er zijn niet veel mensen die dat doen, dergelijke melancholische, voor sommige somber lijkende foto’s, maken.  Ook is er nog nooit iemand geweest die van dergelijke momenten een boek heeft uitgegeven. Ik heb dus eigenlijk een soort niche voor mezelf gevonden waar ik heel blij van word.’  

Gosse Bauma

A way forward | Camera Sony A7iv | Objectief Tamron 28-75mm f/2.8 | Diafragma f/4 | Sluitertijd 1/1600s | ISO 100

Trots 

En anderen blijkbaar ook. Dat merkte Bouma tijdens tentoonstellingen  in het Americain Hotel en het Grachtenmuseum in Amsterdam. Hij won ook een aantal awards zoals de reFocus Award in 2023 bij People's Choice Award Natuur. Hij is trots op de winnende foto Het Vliegenbos. 

‘Via YouTube tutorials leerde ik fotograferen’ 

Een andere foto waar hij zelf ook heel trots op is, is The Birds. ‘Dat was een toevalstreffer. Ik kwam Amsterdam binnen rijden en zag een man aan de oever van de Amstel staan en heel veel mist. Ik stopte natuurlijk. De vogels waren bij hem in de buurt op de grond. Een Amsterdamse hovenier kwam mijn kant op met zijn kar. Hij stopte en vroeg waarom ik foto’s stond te maken terwijl je bijna niets kon zien en liet per ongeluk zijn schep vallen. De vogels vlogen op en de man keek mijn richting op. Klik, en ik had mijn unieke moment in de mist. Soms heb je geluk.’ 

Gosse Bauma

Camera Sony A7iii | Objectief Tamron 70-180mm 2.8 | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/200s | ISO 800

Kracht 

De fotograaf heeft als ultieme ambitie om mensen een gevoel van rust, sereniteit te bieden met zijn foto’s. ‘Amsterdam staat bekend om zijn drukte. Ik bied mensen rust te midden van de chaos van het dagelijks drukke leven. Visuele ervaringen die een moment van vrede bieden, zelfs als het vluchtig is.’ Hij merkt dat mensen vaak een eigen verhaal herkennen in zijn stadsbeelden. Zoals ochtenden dat ze daar reden naar hun werk. Dat hoort hij vaak over een van mijn lievelingsfoto’s, De Vijzelstraat, waar de lijnen precies goed lopen en de fietser perfect wordt uitgelicht door de koplampen van een busje erachter.  ‘Dat vind ik een ultieme beloning. Mensen transporteren naar momenten uit hun eigen leven. Dat is denk ik mijn grote kracht’, meent Bouma. 

Gosse Bauma

Camera Sony A7iii | Objectief Tamron 70-180mm 2.8 | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/160s | ISO 100

Mist als onderwerp 

Nu zijn boek klaar is zou je verwachten dat hij aan andere projecten denkt. Bouma is echter nog niet echt klaar met Amsterdam. ‘Ik ken die stad door en door en vind het er prachtig. Ik blijf terugkomen om hier te fotograferen.’ Altijd op zoek naar unieke momenten zoals zijn lievelingsfoto De Nijlgans. Een perfecte foto door de compositie van lijnen, de plek onder de brug, met diffuus nevellicht en tegenlicht. ‘Ik heb vaag wel een idee om een serie te maken waarin ik de mist volg. Wellicht in andere steden of natuurgebieden, met mist als hoofdonderwerp. We gaan het zien.’ 

Gosse Bouma

(Portret gemaakt door Tom van Huisstede)

Gosse Bouma: A New Light on Amsterdam 

Gosse Bouma, die in de wereld van de kunstfotografie naam maakt als meester van het licht, deelt in zijn eerste koffietafelboek zijn betoverende visie op de straten van Amsterdam. Unieke beelden in de mist, nevel en het gouden uurtje zorgen voor een moment van stilstaan, sereniteit. Een rustpunt in het drukke dagelijkse leven. 

Wil je geinspireerd raken door zijn betoverende fotokunst volg hem dan nu ook Instagram @gosse_bouma

 

afbeelding van Remco de Reus

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie