Ondernemen

Een profielfoto op je website: zo moet het (niet)

Christel de Wolff 560 0
Een portfoliowebsite maken is al moeilijk genoeg, want hoe selecteer en presenteer je je beste werk? Nog lastiger is het schrijven van je biografie en het vinden van een bijpassende profielfoto. In dit artikel helpen we je met het laatste.

De meest gehoorde uitspraak van fotografen is: 'Ik sta liever achter de camera, dan er voor.' En dat is zonde, want juist door zelf wat vaker model te staan, kun je je beter inleven in je model tijdens een portretshoot. Maar wat ook erg belangrijk is, en daar gaat dit artikel over, is het hebben van een goede profielfoto op LinkedIn of portretfoto op je zakelijke website. 

Een goede (zakelijke) profielfoto

Een goede, zakelijke profielfoto op je portfoliowebsite of LinkedIn is belangrijk omdat dit een eerste indruk geeft aan potentiele klanten die op jouw website of profiel terecht komen. Je kunt nog zulke mooie foto's hebben, veel mensen kiezen de fotograaf waar ze mee willen samenwerken ook uit op basis van een gunfactor. En om die gunfactor te verkrijgen moet je sympathiek overkomen.

Een foto waarbij slechts een gedeelte zichtbaar is omdat je de camera voor je hoofd houdt? Niet doen dus. Het is niet alleen enorm cliché, je bedekt ook nog eens je gezicht waardoor je eigenlijk niks van je persoonlijkheid laat zien aan je potentiele klanten.

Wat moet je dan wel doen?

Maak een zakelijk portret, of laat die maken door een bevriende fotograaf. Kies niet zomaar je beste selfie van Instagram. Een selfie komt namelijk niet professioneel genoeg over en dat is wel de boodschap die je wilt communiceren op je zakelijke website en op je profielfoto op LinkedIn.

Maak het je er niet te gemakkelijk vanaf door een vakantiekiekje te gebruiken als profielfoto op je website. En gebruik zéker geen zonnebril in je foto! 

Maak een zelfportret met behulp van een statief en afstandsbediening, of laat de foto maken door een bevriende fotograaf. Maar plaats nóóit een selfie op LinkedIn.

Een ander uiterste is dan weer dat je ook niet je pasfoto moet gebruiken. Een pasfoto moet aan veel regels voldoen, waaronder de regel dat hij recht van voren genomen moet worden en met een neutrale gezichtsuitdrukking. Laten we eerlijk zijn, bijna niemand staat echt leuk op zijn of haar pasfoto. En al helemaal niemand lijkt sympathiek, bij het gebrek aan glimlach. Gebruik je pasfoto dan ook uitsluitend voor je paspoort, rijbewijs of ID-kaart en scan hem niet in voor je website.

Dit heeft jouw goede profielfoto nodig

Vervang je pasfotoblik door een spontane en vriendelijke glimlach. Pas op dat je niet te krampachtig lacht. Alle gekke trucjes die je voor je model hebt verzonnen werken echt. Denk aan puppies/kittens, vertel een mop, doe gezichtsoefeningen.

Niet doen! Verschuil je niet achter je camera in je portretfoto op je portfoliowebsite of profielfoto op LinkedIn.
Wil je echt met je camera poseren op je LinkedIn Profielfoto ? Kies er dan voor om hem in je hand te houden, zodat hij niet voor je gezicht komt. Kies wel een leuke gezichtsuitdrukking!

Denk aan de achtergrond

Een profielfoto gaat, net als iedere andere portretfoto, om de geportretteerde. Jij dus. Let dan ook op met de achtergrond in je foto. Je wilt niet dat deze afleid van jouw vriendelijke gezicht. Wil je toch iets van de achtergrond laten zien, omdat je in een prachtig creatief atelier werkt bijvoorbeeld? Speel dan met scherptediepte om de details wat vager te maken, waardoor jij alsnog scherp naar voren komt in de foto.

Doelgroep bepalen

We hebben het over een zakelijk portret, maar hoe formeel je profielfoto precies moet zijn, bepaal je zelf. Hou je je bezig met hele commerciële fotografie? Dan kun je best in een (mantel)pak poseren. Fotografeer je natuur of ben je bedreven in de newborn en gezinshoots? Dan zal een net pak daar juist helemaal niet bij passen. Kortom, kies je outfit een beetje op basis van het fotografiegenre waar je je in specialiseert.  

Een portret als dit oogt creatief en spontaan en de omgeving vraagt niet te veel aandacht. Zou je een fotoshoot inplannen bij deze dame als haar fotografiestijl bij je paste? 

Juiste formaat profielfoto bepaalt de uitsnede

Bepaal van te voren hoe groot de afbeelding op je website komt. Op deze manier kun je namelijk ook de uitsnede van de profielfoto kiezen. Wordt het een klein kadertje? Dan volstaat een uitsnede van je gezicht en een gedeelte van je shouders (buste). Wil je de foto groter plaatsen? Dan kun je er voor kiezen om de profielfoto aan je middel te laten beginnen of zelfs full-body te plaatsen. Op LinkedIn is je profielfoto maar heel klein, kies daarom voor een portret zonder al te veel omgeving. 

Let er op dat je gezicht altijd voldoende zichtbaar is in je zakelijke profielfoto want, hoeveel details je ook meeneemt, het gezicht is altijd waar de kijker (al dan niet onbewust) naar kijkt.

Als laatste tip nog een klein inkoppertje: zorg altijd dat je foto van voldoende kwaliteit is. Er is niks zo vervelend als een foto in een te lage resolutie op je portfoliowebsite. Voor de rest geldt, veel succes en laat ook je werk goed spreken! Hoe je tot de optimale selectie van je portfolio komt of een goede biografie schrijft,  bespreken we binnenkort!

Lees ook: Goed scoren met je fotografiewebsite, gebruik SEO

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel