New York in Zwart-wit

Docutip: The Many Lives of William Klein

Siem van Woerkom 1355
Voor wie met dit gure weer vanavond lekker binnen wil blijven om een film te kijken, raden wij deze interessante docu aan over het leven van William Klein.

Vroege begin 

Een legendarische naam binnen fotografie, en een charismatische artiest om naar te luisteren. William Klein, geboren in de Verenigde Staten, begon zijn carriere na de oorlog als schilder in het atelier van Fernand Léger. Hij woonde in die tijd in parijs. Door hulp van het Amerikaanse leger hoefde Klein zich geen zorgen te maken over geld, en kon hij zich richten op de kunst. Door zijn grafische schilderingen viel Kleins naam steeds vaker in de grote kunstkringen. Mede hierdoor kwam hij in contact met Alexander Libermann, art director van Vogue in New York. Hij zou in totaal zestien jaar voor Vogue werken.

Ondanks zijn liefde voor parijs keerde de artiest met behulp van financiele steun van Vogue, in 1954 terug naar New York. Hij begon daar met het vastleggen van de stad in fotografie. Klein gaf aan dat hij de stad bijna niet terug herkende en dit is goed terug te zien in zijn vroege werk. De foto's spreken boekdelen en schetsen een beeld van een persoon die zich verloren voelt in een te grote stad. Tegelijk was Klein wel zeer te spreken over het bruisende epicentrum. In zijn woorden; 'New York is a monument to the dollar. The dollar is responsible for everything, good and bad. Everybody comes for it, no one can resist it'. Klein gebruikte tabloid tijdschriften als inspiratie voor zijn visie. Beweging moet niet stil gezet worden was zijn motto. De foto's waren ruw, met groffe korrel en vrijwel altijd in beweging.

So I did

Klein's eerste fotoboek: 'New York' is ondertussen een van de meest gezochte fotoboeken ter wereld. 'Life is good and good for you in New York' lazen mensen op de eerste pagina. Veel mensen in de fotografie van Klein kijken rechtstreeks in de camera. Waar veel fotografen die juist uit de weg gaan (vooral binnen straatfotografie), vond Klein het fantastisch. Die intimiteit is waar de fotograaf ten alle tijden voor ging. Mode of modefotografie is nooit zijn passie geweest, maar toch heeft hij zelfs op dat gebied zijn sporen weten achter te laten. 

Een van de beroemdste quotes van Klein is; 'I was 24 and thought i could make a book.. So I did'. Deze zin legt mooi uit hoe de man in elkaar zit. Werk maken van situaties die door zouden kunnen gaan voor het alledaagse, en ze speciaal laten ogen. Wat Klein's favoriete onderwerp bleef is altijd enigzins een mysterie gebleven. De documentaire geeft daar in +- 60 minuten misschien niet een zwart wit antwoord op, maar dat hoeft ook niet. Sommige dingen blijven geheimen van de kunstenaar. William klein; een man die journalistiek en fotografie tot een nieuw niveau bracht in een tijd van depressie en oorlog. 

 

 

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem