Dingen die je moet overwegen voordat je vrienden in je fotografiebedrijf betrekt

Eefke Burg 253 0
Het inhuren van je vrienden of hen betrekken bij je bedrijf kan voor beide kanten voordelig zijn maar evengoed zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je vrienden in je fotografiebedrijf betrekt.

Lees ook: Het runnen van een succesvolle fotografie business

Velen van ons kunnen onze vrienden of familie dankbaar zijn dat ze ons op een bepaald moment hebben geholpen bij het runnen van ons bedrijf, of het nu gratis model staan is om ons portfolio te kickstarten of ons te helpen tijdens een shoot. Maar hoe zit het met het betrekken van onze vrienden op een professioneler niveau? Dit kan voor beide partijen een succes worden, maar het kan ook goed misgaan als hier vooraf geen goede afspraken over zijn gemaakt.  

Gemeenschappelijk doel bij fotografiebedrijf

Allereerst is het belangrijk om te bespreken of jullie allebei hetzelfde doel voor ogen hebben. Zelfs als de motivatie achter de samenwerking verschilt, is een gemeenschappelijk doel cruciaal om ervoor te zorgen dat jullie beiden achter je gemeenschappelijke fotografiebedrijf staan ​​en net zo hard werken om het te helpen slagen. Als je vooraf niet doorspreekt waar je heen wilt, kan dit in de toekomst leiden tot botsingen. Daarom is duidelijke communicatie vanaf het allereerste begin belangrijk.

In het begin kan het lastig zijn om gevoelens en zakelijk inzicht te scheiden. Als je echter de tijd neemt om te gaan zitten en je doelen te bespreken kan je beide bekijken of het iets is wat voor jullie haalbaar is. In het allerslechtste geval kan het zo zijn dat je zowel de klant, als een vriendschap verliest en dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Inzet

Zodra de gezamenlijke doel of doelen zijn vastgesteld is de volgende stap om deze doelen ook na te leven. En dat lijkt soms makkelijker dan het is. Het échte leven kan nou eenmaal roet in het eten gooien; soms komen er zaken uit het privéleven in het spel, van het krijgen van kinderen tot plotse verantwoordelijkheden. Het is goed om met zaken rekening te houden. Zo kan het zo zijn dat één van beiden er een inkomensbron naast heeft om van te kunnen leven. De prioriteiten van deze persoon zullen lager liggen dan iemand die de fotografiebedrijf daadwerkelijk nodig heeft om van te leven.

Lees ook: Vijf manieren om passief geld te verdienen met je fotografie

Om hetzelfde niveau van betrokkenheid te behouden zijn duidelijke communicatie en eerlijkheid vereist. Het laatste wat je wil is dat een vriend steeds minder tijd en energie aan het bedrijf besteedt, maar zich hierover te ongemakkelijk voelt om dit bespreekbaar te maken.

Een vriend betrekkken in je fotografiebedrijf

Het lastige aan het betrekken van een vriend in je fotografiebedrijf is dat je vooraf nooit weet hoe het uit gaat pakken. Soms hebben we het gevoel dat we onze vrienden heel goed kennen, maar blijkt dit in werkelijkheid niet het geval. Ook kan geld, zaken en verantwoordelijkheden een heel ander effect hebben dan je van te voren hebt gedacht. De dynamiek tussen jullie beiden kan veranderen en het kan jullie relatie zelfs slecht beïnvloeden.

Het is altijd slim om te beginnen met een proefsamenwerking: neem een gezamenlijke fotografieklus aan om te bekijken hoe dat gaat. Behandel dit alsof je dit zou doen op een 'doordeweekse werkdag.' Bespreek van tevoren de verwachtingen en verantwoordelijkheden. Bespreek ook zaken als beloning, hoewel dat soms lastig kan zijn. Loop het hele traject van A tot Z na: wie pakt wat op? Denk ook aan zaken als vergoedingen voor apparatuur en nabewerking. Bereken de uren van beide partijen en zorg ervoor dat je hierin een eerlijke verdeling maakt.

Persoonlijk heb ik zelf een aantal keer met vrienden gewerkt, tot nu toe gelukkig met positieve resultaten. Hebben jullie wel eens een fotografieklus opgepakt met een vriend? Of hebben jullie een fotografiebedrijf samen met een vriend en hoe gaat dat? Laat het ons weten!

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke