De erfenis van de slavernijopstand in beeld gebracht door fotograaf Nicola Lo Calzo

Redactie DIGIFOTO Pro 1154
Wat voor invloed heeft een historische gebeurtenis op het hedendaags zelfvertrouwen? Kan het gevoel van kracht – voortgekomen uit deze gebeurtenis – doorgegeven worden van generatie op generatie? Het Tropenmuseum toont foto's van Nicola Lo Calzo over de herinneringen aan de slavernijopstand in Haïti, Guadeloupe en de manieren waarop deze herinneringen worden overgedragen.

Persbericht:

Door middel van het naspelen van historische gebeurtenissen, door wederopstanding en rituelen, leeft de verbondenheid met de voorvaderen voort in het heden. De zestien foto's – aangekocht door het Tropenmuseum – gaan niet over de pijnlijke kanten van de slavernijgeschiedenis, maar tonen de kracht die hieruit is voortgekomen.

Met aankopen van hedendaagse fotografie bouwt het Tropenmuseum voort op thema's uit de fotocollectie die vandaag de dag nog steeds relevant zijn. Met deze foto's over Haïti en Guadeloupe legt Nicola Lo Calzo een verband tussen het koloniale verleden en het heden. Het gaat daarbij niet zozeer om de correctheid van het beeld van de geschiedenis. Het gaat meer om waarom en hoe men die geschiedenis toe-eigent in het heden.

foto: Nicola lo Calzo
Foto © Nicola Lo Calzo

Helden van Haïti

Geïnspireerd door de Franse Revolutie kwamen in 1791 slaven in Haïti in opstand tegen hun Franse overheersers. Deze belangrijke gebeurtenis maakt nauwelijks deel uit van de Europese geschiedenisboeken. Maar in Haïti vormen de herinneringen aan het verzet, de revolutie en de onafhankelijkheid een referentiepunt die de verschillende lagen in de bevolking met elkaar verbindt. Nicola Lo Calzo heeft de uiteenlopende manieren waarop deze herinneringen voortleven in beeld gebracht. Zo zie je foto’s van een enorm populaire jongerenbeweging die helden van de revolutie opnieuw onder de mensen laat verschijnen door het naspelen van historische gebeurtenissen. Hiermee inspireren ze kansarme jongeren met het geloof dat ook zij geschiedenis zouden kunnen maken. Andere foto's laten vodou rituelen zien. Onder de voormalige boerenbevolking leeft de verbondenheid met hun voorvaderen uit de revolutieperiode voort in deze religie.

foto: Nicola lo Calzo
Foto © Nicola Lo Calzo

Rebellen van Guadeloupe

Op Guadeloupe fotografeerde Nicola Lo Calzo de zogeheten 'Mas-groepen'. 'Gemaskerde' groepen die sinds de jaren 70, als onderdeel van het carnaval, symbolen van het verzet tegen de slavernij tot leven brengen. De Mas figuren zijn gevormd naar de marrons – Afrikanen die aan de slavernij wisten te ontsnappen en buiten de koloniale maatschappij een eigen bestaan en cultuur opbouwden. In hun kostuums spelen ze vaak bewust met het koloniale clichébeeld van de rebel en de 'wilde, onaangepaste bosmens'. De blanke slavendrijver is alleen indirect aanwezig, bijvoorbeeld in symbolische attributen zoals de zweep. Deze wordt nu door de Mas figuren toegeëigend en gebruikt om herinneringen wakker te schudden.

Foto: Nicola lo Calzo
Foto © Nicola Lo Calzo

Nicola Lo Calzo onderzoekt de erfenis van de slavernijgeschiedenis

Nicola Lo Calzo (Turijn, 1979) woont en werkt in Parijs. De werken die door het Tropenmuseum zijn aangekocht behoren tot de serie Ayiti en Mas en zijn onderdeel van een langlopend project, genaamd CHAM, waarmee Lo Calzo de erfenis van de slavernijgeschiedenis onderzoekt. Hij zal daarbij uiteindelijk niet alleen het gehele Caribische gebied betrekken, maar ook Afrika, Amerika en Europa. Zijn foto's zijn onder andere gepubliceerd in Liberation, Le Monde en The Independent. Het Tropenmuseum is het eerste museum dat werk aankoopt van dit project. Deze aankoop is mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij.

De tentoonstelling Geuzen van de Caraïben is van 23 mei t/m 20 juli 2014 te zien in de Galerie van het Tropenmuseum.

Foto: Nicola lo Calzo
Foto © Nicola Lo Calzo

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie