Nieuwe fotoreeks plaatst twee verschillende kanten van Kenia naast elkaar

David Yarrow fotografeert tweestrijdig Kenia

Christel de Wolff 1145

In een nieuw fotografieproject legt David Yarrow, Nikon-ambassadeur en kunstfotograaf, de twee verschillende kanten van Kenia vast. Van de kolossale olifanten in Amboseli, ook wel bekend als 'Big Tuskers', tot de bendecultuur van de drukke hoofdstad Nairobi.

Met de Nikon D850 in de hand ging Nikon-ambassadeur David Yarrow op pad om deze twee levendige elementen van Oost-Afrika in beeld te brengen. Hij profileerde de olifanten uit Amboseli National Park tegenover de zorgvuldig geënsceneerde beelden van lokale gangsters in Dandora, Nairobi; thuisbasis van een van 's werelds grootste vuilnisbelten.

David Yarrow fotografeert de Big Tuskers in Amboseli National Park

De uitgestrekte savanne van Amboseli National Park is de leefruimte voor vele wilde dieren, met in het bijzonder de kuddes loslopende savanneolifanten. In het park is een aantal van de grootste olifanten ter wereld te zien, de big tuskers, waarvan de slagtanden zo lang zijn dat ze de grond raken. Deze gigantische zoogdieren krijgen overal voorrang in het park en worden door de mens beschermd, maar niet gestoord. Voordat hij dit project begon, had David het park al een aantal keren bezocht. Hij wilde de pracht van dit bijzondere Keniaanse dier vanaf de grond vastleggen, waarbij hij dichterbij kwam dan alle voorgaande fotografen.

David Yarrow zegt: 'Amboseli is mijn favoriete plek van de wereld om deze geweldige dieren te fotograferen. Het ongerepte, elementaire amfitheater is een thuishaven voor meer dan 2000 olifanten en de perfecte locatie om de big tuskers te fotograferen in hun natuurlijke leefomgeving. Zodra je zo'n grote olifant hebt gezien, weet je dat je tijdens je hele carrière nooit meer zoiets zult zien. Ik ben en blijf verbaasd over hun kracht, hun grootte en de menselijke intelligentie die zo duidelijk in hun ogen te zien is.'

David Yarrow fotografeert het straatleven in Dandora, Nairobi

Voor het tweede deel van de reis is David afgereisd naar Dandora, een oostelijk gelegen voorstad van Nairobi, misschien wel het meest bekend om zijn grote vuilnisbelt, die is verspreid over 1200 hectare. Dandora is een drukke stad waar de bendecultuur en milieuproblematiek naast elkaar bestaan. Deze stad biedt een heel ander onderwerp voor David, hoewel dit net zo wild is als het Amboseli National Park.

David zegt hierover: 'Dandora, voorstad van Nairobi, was een wereld van verschil met Amboseli, maar net zo uitdagend en fascinerend om te fotograferen. De vuilnisbelt was qua grootte niet te vergelijken met wat ik ooit eerder in mijn leven heb gezien en het stond er bol van het chemisch afval. De bendecultuur is in dit gebied ook nog actief, dus fotograferen kan er gevaarlijk zijn. Ik moest voorzichtig te werk gaan.'

Net als in Amboseli wilde David een beeld schetsen, ver weg van de westerse wereld. David had van tevoren contact gelegd met leden van een lokale bende, die ermee hadden ingestemd deel te nemen aan het project. De leden, allen gekleed in een strak zwart pak, vormen zo een sterk contrast met de achtergrond van hun omgeving, de vuilnisbelt. 

 

 

Doordat David geposeerde portretten combineert met 's werelds meest natuurlijke onderwerpen, laten zijn beelden zien hoe je verschillende technieken kunt gebruiken om een krachtige, samenhangende reeks te maken: 'Bij het fotograferen van wilde dieren, moet je zeker weten dat je de perfecte positie hebt om dat autoritaire, emotionele beeld vast te leggen, terwijl je toch de controle behoudt. Als een dier niet wil dat je het fotografeert, houdt het op. Bij geënsceneerde fotografie kun je je plan in een rechte lijn aanhouden, van begin tot eind. Je wordt echt op de proef gesteld om als fotograaf het perfecte moment vast te leggen, zoals je het in je hoofd had. Beide stijlen zijn ontzettend belangrijk voor me, net als het profileren van deze twee uitermate verschillende gebieden van Kenia, die de mensen en wilde dieren verbinden die Kenia hun thuis mogen noemen.'

Tijdens deze reis gebruikte David Yarrow de Nikon D850, in combinatie met de AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED, de AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II en de AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR.

David Yarrow en Kim Feenstra

Eerder schreven we al over het project van Nikon Nederland waarin Kim Feenstra op bezoek ging bij David Yarrow in Kenia. Het resultaat: een bijzondere fotoserie in zwart-wit. 

Lees meer: Kim Feenstra en Nikon ambassadeur David Yarrow leggen reis vast in zwart-wit 

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel