TEST: Konica Minolta A2 met teleconverter
winmagazine testte een groothoek- en een teleconverterlens op de Konica Minolta dImage A2.
Ze lijken op miniatuurreplica's van de Apollo-ruimtecapsules waarmee de Amerikanen tussen 1961 en 1972 het universum inreisden en op een bepaalde manier zijn ze dat ook. Met de groothoek- en teleconversielenzen ACW-100 en ACT-100 vergroot of verkleint u namelijk de ruimte die u kunt vangen met uw 'high-end'-camera Konica Minolta dImage 7i, 7Hi, A1 of A2.
winmagazine nam de (semi-)topcamera van Konica Minolta, de dImage A2, mee naar de finale van het tennistoernooi van Rosmalen en testte de kwaliteit tegen foto's gemaakt
Buigen
De dImage A2 heeft een vaste lens met een vergelijkbaar zoomvermogen van 28 tot 200 millimeter. Schroeft u aan de voorkant de teleconversielens ACT-100 erop, dan hebt u in een klap 300 millimeter. De voorzetlens is echter zo zwaar (535 gram) dat u het gevoel hebt dat het vaste objectief van camera ieder moment kan buigen.
Dat klopt ook, want een grote rose sticker op de conversielens waarschuwt u dat u de
Aanwinst
winmagazine is niet onder de indruk van de
De teleconversielens is echter een uitstekende aanwinst voor wie voor een schappelijke prijs optioneel meer bereik wil dan 200 millimeter op een vaste lens. Zeker als u al een digitale high-end-camera van Konica Minolta heeft.
Conclusie
Gebruikt u vaak een groot zoomvermogen en overweegt u een digitale 'high-end'-camera te kopen die dat ook kan, dan bent u voor de duurzaamheid van uw camera beter af met een camerabody met uitsluitend verwisselbare lenzen. Zoals de Canon EOS 300D, de Nikon D70, de Pentax *ist D of de Olympus E-1. Daar moet u dan wel flink dieper voor in de buidel tasten.