Review: Rode Stereo Videomic Pro

Jesse Kraal 6540
Zijn naam laat niet veel te raden over, de Rode Stereo Videomic Pro is een stereomicrofoon voor video die, afgaande op het woordje ‘pro’, beter zou moeten zijn dan de bestaande Stereo Videomic. Tot zo ver de nomenclatuur, tijd om te gaan filmen en vooral om geluid op te gaan nemen.

Slechts twee knopjes vind je op de nieuwste microfoon van Rode, die een stuk kleiner en lichter is dan zijn voorganger. Met de eerste schakelaar kun je de microfoon aanzetten en eventueel het low-passfilter inschakelen. Hiermee filter je geluid met een frequentie lager dan 75 Hertz. De tweede schakelaar kent drie standen: normaal volumeniveau, -10dB en +20dB. In de -10dB-stand verlaagt de camera alle audio met 10 decibel, vooral handig als je geluid met een hoog volume op wilt nemen. De +20dB-stand verhoogt de opnamegevoeligheid, handig als er weinig geluid is. Daarnaast is deze stand erg handig om ruis in de opnames tegen te gaan. Heb je met het normale volumeniveau ingeschakeld vrij duidelijk last van ruis, in de +20dB-stand en de camera ingesteld op een lager audioniveau is die ruis compleet verdwenen, terwijl de geluiden die er toe doen goed hoorbaar zijn.

Rode Stereo VideoMic Pro

Dood poesje

De Stereo Videomic Pro heeft twee schuin naar voren gerichte microfoons in een zogenoemde X/Y-opstelling, voor een natuurlijke weergave van het stereogeluid. Bij een opname van bijvoorbeeld een langsrijdende auto valt op dat je inderdaad een mooie, vloeiende overgang van het linker naar het rechter kanaal hoort. De standaardhuls is prima voor binnen of buiten als er weinig wind staat. Zijn de omstandigheden je minder gunstig gezind, dan kun je een optioneel windscherm over de microfoonkop plaatsen. De naam die Rode dit windscherm meegeeft, de ‘dead kitten’, geeft een aardige omschrijving van hoe deze eruit ziet.

Bediening

Met zijn twee knoppen en standaard 3,5mm audiostekker lijkt er weinig mis te kunnen gaan met de bediening. Let er echter wel op dat je zelf een 9v-batterij plaatst en dat je de microfoon niet vergeet aan of uit te zetten. In het eerste geval heb je opnames zonder audio (ook de interne microfoon van je camera werkt niet als de stekker wel is aangesloten), in het laatste geval riskeer je een lege batterij. Dan moet je hem overigens wel een behoorlijke tijd laten aan staan, want Rode geeft aan dat een volle batterij goed moet zijn voor ongeveer honderd uur opnemen.

Rode SVMP AwardConclusie

Als je eenmaal het zuivere en natuurgetrouwe geluid van de Rode Stereo Videomic Pro hebt gehoord, dan zul je nooit meer genoegen nemen met het geluid van de interne microfoon van je camera. Vooral de +20dB-stand is een zeer welkome optie die ruis effectief onderdrukt, mits je op je camera een lager audioniveau kunt kiezen. Film je vaak buiten, dan is een ‘dead kitten’ geen overbodige luxe. Zonder windscherm veranderen windvlagen in storend gerommel op je opname. Overigens hebben alle microfoons daar last van, dus we kunnen het de Rode niet ‘persoonlijk’ aanrekenen. Al met al heeft Rode met de Stereo Videomic Pro een uitstekende microfoon neergezet voor een betaalbare prijs.

Adviesprijs: € 249,-

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf