Christian Burkert’s Detroit: van Motown tot Moordstad
Interview
Christian Burkert (34)
Last Exit Detroit
Apparatuur:
Sony Alpha 700 / Nikon D700
Website:
www.christianburkert.com
De Duitse Christian Burkert uit Hannover is een maatschappelijk betrokken fotograaf met een grote interesse in mensen die aan de rand van de samenleving leven. Hij maakte niet alleen een fotoreportage over de armoede en misdaad in Detroit, eerder maakte hij al een serie over daklozen in Tokio. “Ik ben erg geïnteresseerd in mensen en hun sociale realiteit”, legt Burkert uit. “Ik ben altijd erg dankbaar als ik deel mag uitmaken van iemands leven, ook al is het voor een korte tijd. Dat helpt me begrijpen hoe de samenleving in elkaar zit en hoe de maatschappij met elkaar verbonden is.” Zijn keuze om fotografie te gaan studeren aan de Kunstacademie in Hannover met specialisatie fotojournalistiek was dan ook snel gemaakt. “Op mijn achttiende heb ik als journalist gewerkt en maakte ik foto’s voor een lokale krant. Zo ben ik met documentaire- en fotojournalistiek in aanraking gekomen en dat is me altijd blijven boeien.”
Detroit
Voor zijn afstudeerproject zocht hij een geschikt onderwerp. Toen hij op televisie een documentaire zag over de ondergang van de autoindustrie van Detroit en de armoede en misdaad die daar uit voortgekomen is, aarzelde hij dan ook geen minuut om zijn koffers te pakken. “Ik dacht dat het een goede stad zou zijn voor een fotoproject”, verklaart hij. “Al eerder was ik geïnspireerd door de fotoserie ‘The Ruins of Detroit’ van Yves Marchand and Romain Meffre. Hun werk gaf me het gevoel alsof ik zelf rondliep in de ooit zo glorieuze ‘Motorstad’, waar ineens een grote bom ontploft leek te zijn.”
Zakenman met reflectie. Foto © Christian Burkert
Het Michigan Theatre waar het doek gevallen is. Foto © Christian Burkert