Burgerjournalistiekwebsite Scoopt gaat sluiten
In een bericht aan haar leden heeft het management van Scoopt laten weten na 6 februari geen inzendingen meer te accepteren. De website voor burgerjournalistiek stopt ermee. Ook foto’s die al ingezonden zijn, worden niet meer verkocht door het bedrijf.
Scoopt werd in 2005 gelanceerd met de bedoeling amateurfotografen te helpen hun foto’s direct aan nieuwsredacties van kranten, tijdschriften en tv te verkopen. De lancering vond twee dagen voor de bomaanslagen in Londen plaats, een van de eerste gebeurtenissen waarvan beelden gemaakt met cameramobieltjes massaal de wereld over gingen. In 2007 kocht fotoagentschap Getty Images het bedrijf, voor een onbekend bedrag.
Volgens Getty is er zeker markt voor de burgerjournalistiek, maar het bedrijf wil zich richten op haar kernbezigheden: de verkoop van professionele nieuws- sport en entertainmentfoto’s. In de jaren dat Scoopt actief was, heeft Getty wel actief gezocht naar beeldmateriaal om in het eigen archief te stoppen. Dit geselecteerde beeldmateriaal zal nog steeds via Getty Images te koop zijn. De makers krijgen hiervoor een nieuw contract aangeboden.