BREDAPHOTO-blog: Carl de Keyzer
“Mijn Tableaux d'histoire’ past goed bij het imperiaal blauw dat ook in het British Museum wordt gebruikt voor staatsieportretten. Het Louvre-groen gebruikt men voor de ‘Tableaux de guerre’, de shockerende slagveldscènes. En het Prado-bordeauxrood voor het achterliggende politieke bestel, de ‘Tableaux politiques’. Door deze kleuren op de wanden van het Bredase Graphic Design Museum te gebruiken, geven ze aan mijn foto’s een extra context en lading”, vertelt Carl de Keyzer.
Foto © Carl de Keyzer
Lichtval
Samen met projectleider Jeske Jacobs, conservator Marieke van Opheusden en de curatoren van BREDAPHOTO kijkt hij kritisch naar de lichtval. Worden de achtergrondkleuren niet te donker? Wel of geen daglicht? Men besluit met extra kunstlicht te gaan werken. De fotograaf vertrouwt erop dat het goed komt. “Het is een prachtige ruimte om je werk tentoon te stellen.”
Selectie
Eerder hebben de curatoren al in nauw overleg met Carl de Keyzer bepaald welke foto’s ze willen selecteren voor de binnen- en buitenexpositie. Toch wil de fotograaf, die de ‘hoofdattractie’ van BREDAPHOTO is, nog graag een paar wijzigingen aanbrengen. Soepel bewegen de curatoren mee. Ze zijn duidelijk content met deze publiekstrekker.
Propaganda
Vervolgens gaat het gesprek over aanvullende en contrasterende teksten en beelden bij de foto’s. De Keyzer wil namelijk vooral een subjectief, zelfs propagandistisch verhaal vertellen met zijn foto’s. “Misschien dat we live-uitzendingen van CNN-nieuws kunnen projecteren”, stelt Jeske voor. Krantenkoppen kunnen ook, of quotes. Bijvoorbeeld van Jerry Seinfeld: “It’s amazing that the amount of news that happens in the world everyday always just exactly fits the newspaper”. Of “History is always written wrong, and so always needs to be rewritten”. Of telkens en overal ter wereld opnieuw gefotografeerd moet worden, zoals Carl de Keyzer vindt. Tijdens BREDAPHOTO kun je een paar van zijn ‘verhalen’ bewonderen.