Bescherm je camera: reizen en apparatuur

Redactie 364 0
Vakantie is het moment om je fotoapparatuur te gebruiken. Het blijkt ook hét moment waarop je apparatuur vreselijke dingen kan overkomen. Hoe voorkom je dit en hoe zit het met degelijkheid, is die minder geworden en wat gaat er zoal kapot?

Als je wel eens gezien hebt hoe bagage in een vliegtuig terecht komt (met gooien en smijten), dan weet je dat je je apparatuur altijd in de cabine moet meenemen. Maar er zijn ook minder voor de hand liggende risico’s. Bij veel auto’s gaat de kofferruimte tijdens het rijden niet automatisch op slot. Heb je een rugzak die aan de achterkant opengaat, dan kun je in iedere grote toeristische stad beleven dat de inhoud eruit gehaald wordt voordat je het doorhebt. Maar ook als hij wel aan de andere kant opengaat, is het zaak om hem goed dicht te ritsen.

Van Stijn van het Nikon Service point in Beverwijk: ‘Je hoort regelmatig dat een camera van een paar meter hoogte valt en dat de eigenaar dan zegt dat er niets aan de hand is. Het is echter wel heel onwaarschijnlijk dat hij na een dergelijke klap nog helemaal recht is. Klanten zijn nog wel eens teleurgesteld als blijkt dat een Nikon toch kapot kan. ‘Je kunt er toch een spijker mee in de muur slaan?’ wordt er dan gezegd. Maar in de jaren sinds de Nikkormat en de F2 zijn de camera’s heel erg veranderd. Onderdelen konden destijds heel groot worden uitgevoerd zodat een zandkorrel gewoon verpulverd werd door de tandwielen. Tegenwoordig zit een camera tjokvol met onderdelen en bovendien mag een camera niet te zwaar zijn. Al die elektronica is ook kwetsbaarder, vooral voor water. Bij die oude mechanische camera’s liep het water er doorheen zonder veel schade aan te richten.’ Water is dus regelmatig een boosdoener. ‘Zout water helemaal. Bovendien is het heel moeilijk om zo’n camera op een betaalbare manier te repareren zodat je er nog garantie op kunt geven. Met waterschade is het vaak zo, dat de schade pas na een tijdje optreedt. Dus wanneer je dan iets gerepareerd hebt, kom je bij de controle misschien weer iets tegen en dan wordt het weer duurder. Naarmate de prijs van de reparatie stijgt, worden de verwachtingen ook hoger.’

(Spat)waterdicht

\Veel consumenten maken geen verschil tussen spatwaterdicht en waterdicht. Om de verwarring nog groter te maken spreken sommige fabrikanten ook over stofdichtheid. Wat stofdicht eigenlijk inhoudt, bleek wel toen er bij Lensrentals een zoomobjectief terugkwam waar ineens een vlieg in zat – midden in het objectief. ‘Een zoomlens kan helemaal niet stofdicht zijn. De lensgroepen moeten kunnen bewegen en daardoor ontstaan drukverschillen,’ aldus Van Stijn. ‘Zou er geen lucht aangevoerd kunnen worden, dan zou het zoomen veel te zwaar gaan. Zelfs een lens voor een Nikon onderwatercamera is niet meer waterdicht wanneer je deze van de camera haalt.’

Val- en stootschade

Val- en stootschade valt hoe dan ook niet onder de garantie, maar volgens assurantiekantoor Klomps en Boor is dit veruit de belangrijkste schade-oorzaak. Wat er ook veranderd is: objectieven zijn beter geworden, maar bevatten ook meer lenselementen en zwaarder glas, dus ze zijn zwaarder. Van Stijn: ‘Omdat de kracht die er op het objectief wordt uitgeoefend het product   is van de vertraging en de massa, is de valschade bij een zwaar objectief navenant hoger.’ Betekent dit dat het alleen maar erger wordt? ‘Nee, niet helemaal. Bij de spiegelloze Nikons zien we een omgekeerde ontwikkeling. Die zijn uit veel minder onderdelen opgebouwd, er is geen spiegelhuis en geen AF-unit die heel precies gejusteerd zijn en de bajonet is ook een stuk groter. Ook is de behuizing uit twee op elkaar aansluitende helften opgebouwd, waardoor hij steviger is. De camera en de nieuwe objectieven zijn ook lichter. Wij verwachten aan de Z-camera’s heel weinig te gaan verdienen. Jammer voor ons, maar heel goed voor de consument.’

 
Foto: Dré de Man, Val- en stootschade is verreweg de meest voorkomende schade. Deze relatief kleine barst – gevolg van een flinke klap - zorgde ervoor dat de lensvatting niet meer helemaal parallel was aan de sensor.

10 tips om jouw apparatuur te beschermen

Wij vroegen aan assurantiekantoor Klomps en Boor risicobeheer, gespecialiseerd in fotoapparatuurverzekeringen, wat de meest voorkomende schades zijn en hoe mensen deze kunnen voorkomen. Zij gaven de volgende tips:

1. Let op bij afleidingsmanoeuvres van schreeuwende en gebarende mensen.
2. Apparatuur niet onbeheerd in kofferbak achterlaten en kofferbak afsluiten tijdens het rijden.
3. Heb je iets liggen op de achterbank: zorg ervoor dat de portieren dicht en op slot zijn.
4. Neem je apparatuur in het vliegtuig altijd mee als handbagage.
5. Koop een rugzak met de sluiting aan de kant van je rug en rits hem goed dicht.
6. Zorg er met name in drukke toeristische gebieden voor dat je camera(tas) niet weg te grissen is. Terrasje pakken? Maak je tas vast aan de poot van je stoel.
7. Gebruik in hotels een ketting of tas van bijvoorbeeld Pacsafe.
8. Wees heel voorzichtig met zand en water en zorg ervoor dat lasers bij popconcerten niet via je lens de sensor bereiken.
9. Ga na hoe en waar je verzekerd bent, of je polis überhaupt wel schade aan apparatuur buitenshuis dekt en om welke schade het dan gaat en wat er dan uitgekeerd wordt (dagwaarde, nieuwwaarde etc.)
10. Kijk uit met laders van dubieuze makelij of batterijen van een onbekend merk.

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie