Antiphotojournalism in Foam

Redactie DIGIFOTO Pro
Met de groepstentoonstelling Antiphotojournalism wil fotografiemuseum Foam nieuwe ontwikkeling binnen de fotojournalistiek op een prikkelende manier in kaart brengen. Tientallen fotografen en kunstenaars zijn aangetrokken om dat te bewerkstelligen.

De laatste tijd is regelmatig de opvatting te horen dat de fotojournalistiek zich in een crisis bevindt. Recente gebeurtenissen doen echter vermoeden dat er iets heel anders gaande is. De fotojournalistiek beleeft eerder een opmerkelijke en uiterst onverwachte renaissance. Nieuwe werkwijzen, strategieën, perspectieven, technieken én spelers zorgen voor radicale veranderingen binnen de fotojournalistieke praktijk. 

Deelnemers

Om deze veranderingen te laten zien organiseert Foam de groepstentoonstelling Antiphotojournalism. In het fotografiemuseum is werk te zien van Broomberg & Chanarin, Mauro Andrizzi, Jonathan Cavender, Robbie Wright, Shane McDonald, Hito Steyerl, Ariella Azoulay, Paul Lowe, Goran Galic & Gian-Reto Gredig, Laura Kurgan, Renzo Martens, Kadir van Lohuizen, Allan Sekula, Phil Collins, Walid Raad/The Atlas Group, Paul Fusco, Gilles Peress en Susan Meiselas. Compilaties van Sohrab Mohebbi, Eyal Weizman met Yazan Khalili en Tony Chakar.


Afterlife 1, 2010  © Adam Broomberg & Oliver Chanarin

Kritische werkwijze

Nieuwe manieren om nieuws in beeld te brengen en hedendaagse ideeën over wat nieuws zou kunnen zijn, hebben de traditionele fotojournalist aan het wankelen gebracht en de aanzet gegeven tot interessante concepten. Deze kritische werkwijze, die door Allan Sekula 'antifotojournalistiek' wordt genoemd, kent talloze uitingsvormen, waaronder film, video, dia's en internetpresentaties.

Trouw aan beeld

De tentoonstelling Antiphotojournalism wordt gekenmerkt door hartstochtelijke trouw aan het beeld, bevrijd van de traditionele fotojournalistieke eisen. Bevrijd van oude dogma's stelt het werk andere vragen, doet andere beweringen, vertelt andere verhalen. Het resultaat is de ene keer bespiegelend, de andere keer registrerend. Foto's worden niet slechts gebruikt als 'bewijs' voor een veronderstelde homogene publieke opinie, maar voor veel specifiekere doeleinden. Deze beelden dienen tegenwoordig ook als bewijsmateriaal voor oorlogstribunalen.


Prayer for the Americans 1, 1999 - 2004 © Allan Sekula

Vernieuwing

Soms is de vernieuwing van technologische aard: van haarscherpe satellietbeelden gemaakt met hypermoderne apparatuur, tot ruwe beelden van massale protesten die door de deelnemers zelf zijn gemaakt. Soms dient het werk ter documentatie, en af en toe draait het gewoon om de vraag of we überhaupt beelden nodig hebben.

In deze tentoonstelling hangen reportages van gevestigde Magnum-fotografen zij aan zij met materiaal van autonome kunstenaars en zelfs amateurs. De media variëren van diavoorstellingen en YouTube-filmpjes tot video's met geluid en van stille satellietbeelden tot archiefmateriaal.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie