ANP ruilt vaste fotografen in voor freelancers
De aanhoudende prijsdruk in de media is volgens ANP-directeur Erik van Gruijthuijsen de oorzaak voor de inkrimping. Volgend jaar verdwijnen 33 banen wat overeenkomt met vijftien procent van het totale personeelsbestand.
Erik van Gruijthuijsen geeft een reactie op de geplande ontwikkelingen: 'Oplages en advertentie-volumes van kranten dalen, en de publieke omroep bezuinigt. Tegelijkertijd worden ons nieuws, foto's en video's massaal door onze klanten gebruikt. Nooit eerder stond het ANP als bron van het nieuws zo prominent op internetsites en in apps voor smartphones en tablets. Maar feit is ook dat de eindgebruikers, de consumenten, het vaak voor niks krijgen en onze klanten op die platforms relatief weinig verdienen met advertenties. Als gevolg daarvan staan de prijzen sterk onder druk en dalen ook onze omzetten. De economische situatie versterkt de noodzaak om te reorganiseren.'
Extreem zware druk
Met de vakorganisaties NVJ en FNV Kiem is in principe overeenstemming bereikt over een sociaal plan. 'Vakorganisaties als de NVF of NVJ constateerden eerder al dat het vak van persfotograaf onder extreem zware druk staat. Het aanbod aan foto's is enorm, en de prijs daalt en blijft maar dalen,' aldus Van Gruijthuijsen. 'In 2009 saneerden we al zwaar bij foto (afdeling red.), deze tweede ingreep kon helaas niet uitblijven. We hebben de afgelopen jaren laten zien dat de kwaliteit er niet onder hoeft te lijden. Maar dat maakt het voor betrokkenen niet minder pijnlijk.'
Tegelijk met de reorganisatie begint het ANP in 2012 ook met een aantal nieuwe diensten waar klanten naar vragen. Zo stapt het ANP in de berichtgeving over entertainment en voor een aantal klanten begint het ANP met de productie van achtergrondverhalen 'op bestelling' van het medium: ANP Features.