Als beeld alle andere vormen van communicatie overneemt
Er zijn meer dan 45 miljard camera's in de wereld. Wat zijn de gevolgen van blootstelling aan al die beelden die strijden om onze aandacht? Hoe hebben onze obsessie met beeld en de selfiecultuur ons gedrag veranderd? In And the King Said, What a Fantastic Machine richten documentairemakers Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck (Ten meter Tower) hun blik op de (online) maatschappij om die vragen te beantwoorden.
Van de camera obscura en de gebroeders Lumière tot YouTube en de wereld van sociale media: And the King Said, What a Fantastic Machine beschrijft hoe beeld in tweehonderd jaar is uitgegroeid tot een miljardenindustrie. Regisseurs Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck tonen de opkomst van de beeldcultuur zoals wij die kennen, door archiefmateriaal en aangrijpende persfotografie te verweven met homevideo's, livestreams en social mediacontent.

©Belle Delphine
De documentaire is meer dan een hilarische montage; net als in hun eerdere werk (Ten Meter Tower, Jobs For All!) bestuderen Danielson en Van Aertryck in hun lange-filmdebuut het menselijk gedrag. En ze richten zich rechtstreeks tot de maatschappij met de vraag: als beeld alle andere vormen van communicatie overneemt, verandert dat dan ons fundamentele menselijke gedrag?
over de makers
Filmmakers Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck werken sinds 2013 als regisseur en producent van hun eigen films onder de vlag van Plattform Produktion (ook producent van The Square en Triangle of Sadness). In Ten Meter Tower (2016), hun bekendste korte film, vroegen zij mensen in een zwembad naar een tien meter hoge duiktoren te klimmen en te beslissen of ze zouden springen. De film won meer dan dertig internationale prijzen, ging viraal via de website van de New York Times en is aangekocht door het Fins Museum voor Moderne Kunst.
NPO Doc: And the King Said, What a Fantastic Machine (SE, DK, 2023, 88’), maandag 22 september, 23.10 uur, VPRO, NPO 2 en NPO Start