Zes manieren om je zakelijke website te verbeteren

Amy Schutte 294 0
Een fotowebsite voor je bedrijf is belangrijk. Het is de manier om je merk aan de wereld kenbaar te maken. Om je stijl en standaard uit te dragen. Om nieuwe klanten te werven, of ze in elk geval een inkijkje te geven in je werk. Zoals gezegd, belangrijk dus.

Bij het maken van je website kom je voor allerlei keuzes te staan. Kleurenschema’s, fotogalerij stijl, ga je met een template werken of bouw je de site vanaf nul op (of laat je dat doen; allemaal beslissingen die je in de beginfase moet maken. En natuurlijk moet je over de inhoudelijk opbouw nadenken. Daarvoor hebben we zes tips voor je, om jouw website een daverend succes te maken.

1. Laat je foto’s zien in een diavoorstelling.

Kies niet voor een verzameling van kleine thumbnails, waar een bezoeker stuk voor stuk op moet klikken. Begin direct met een grote foto (één die de aandacht trekt), om meer interactie uit te lokken. Dit nodigt meer uit tot verder onderzoeken van het foto aanbod dan de statische miniaturen.

2. Zorg dat de foto’s van je homepage gemakkelijk terug te vinden zijn.

Als het goed is heb je hier één, of een aantal van je beste foto’s geplaatst die ertoe dienen om de aandacht van de kijker te trekken. De kans is dan ook zeker aanwezig dat bezoekers deze foto (‘s) nogmaals willen bekijken, wellicht in groter formaat. Zorg dus dat deze gemakkelijk toegankelijk zijn, door links te plaatsen of de foto’s direct aanklikbaar te maken. Geef bezoekers in het volgende scherm dan ook aankoopinformatie.

3. Leidt bezoekers naar (andere) galerijen.

Zorg dat het overzichtelijk is waar foto’s van een bepaalde categorie te vinden zijn, en dat ze gemakkelijk (één klik) toegankelijk zijn. Plaats links of knoppen die makkelijk in het blikveld vallen. Het houdt bezoekers langer vast en nodigt uit tot meer interactie. De kans dat geïnteresseerden terugkomen is bovendien groter, net als de kans op verkoop.

4. Geef externe links.

Bij voorkeur wel naar je eigen werk, je hebt de site tenslotte voor zelfpromotie. Biedt links aan naar jouw foto’s op andere platformen, of link juist de andere platformen terug naar de verkooppagina van je site. Of biedt knoppen aan zodat bezoekers je foto kunnen delen op social media. Dat kan een goed promotiemiddel zijn, maar is je persoonlijk voorkeur of je daar gebruik van wil maken.

5. Maak een favorieten galerij.

Natuurlijk zorg je ervoor dat je site regelmatig geupdate wordt en dat nieuwe foto’s ook hun weg vinden naar de galerijen, maar het goed tentoonstellen van je favoriete - want beste- foto’s is ook een goed idee. Zorg dat de blik van nieuwe bezoekers direct naar je beste werk getrokken wordt. Veel internetgebruikers scannen alleen snel een site en blijven niet lang, dus een snel overzicht van je grootste hits is een goed middel om te kijken of jullie bij elkaar passen. En of ze uiteindelijk iets van je kopen of je boeken, natuurlijk.

6. Maak prijscategorieen.

Als je uiteindelijke doel verkoop is, of het genereren van boekingen, is het handig als bezoekers en geïnteresseerden snel zien waar ze aan toe zijn. Maak verschillende klassen, als dat relevant is. Bezoekers zien zo onmiddellijk dat werk inderdaad te koop is. De meeste mensen zullen de stap niet zetten om actief te gaan emailen alleen voor (vrijblijvende) informatie, dus je loopt de kans dat je een grote groep kwijtraakt wanneer je geen prijsinformatie geeft. En waarom zou je?


 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy