Weinig Nederlandse inbreng op Paris Photo

Redactie DIGIFOTO Pro
Deze week is Paris Photo – één van de belangrijkste internationale fotofestivals – van start gegaan. Nederland blijkt slecht vertegenwoordigd dit jaar. Alleen de Flatland Gallery (o.a. Erwin Olaf en Rob Honstra) is te vinden op het festival.

November geldt als fotografiemaand in Parijs. Woensdagavond is Paris Photo geopend, maar daarnaast biedt de stad ook plaats aan Offprint - waar de nieuwste fotoboeken- en tijdschriften getoond worden - en Photo Off, een alternatieve fotobeurs. Op de twee laatstgenoemde zijn de Nederlandse galeries en fotografen aardig vertegenwoordigd met stands van onder andere Foam Editions, MKGalerie en Van Krimpen. Ook de Keulse boekhandel Schaden.com is aanwezig en zij presenteren boeken van onder andere Pip Erken, Florian van Roekel, Thomas Manneke en Judith van Ijken. Maar op Paris Photo blijft de Nederlandse inmenging bij de aanwezigheid van Flatland.

Volkskrant

In de Volkskrant van woensdag 17 november vraagt Merel Bem zich af waarom Nederlanders niet meer uitgenodigd worden voor Paris Photo. De beurs staat bekend als de graadmeter voor nieuwe en vernieuwende fotografie, maar een MKGalerie die dus wel op Photo Off staat, wordt al vier jaar niet meer uitgenodigd. In het krantenartikel vertelt Emmo Grofsmid van de galerie dat ze twee keer zijn afgewezen en dat ze daarom het inschrijven ook maar laten zitten. “Ik denk dat het komt doordat de fotografie die wij brengen en die vaak over architectuur gaat, te afstandelijk is. Op Paris Photo draait het toch meer om de geëngageerde fotografie van Magnum of Getty”, zo legt hij de afweging uit.

Terwijl galeriehouder Jurriaan van Kranendonk uit Den Haag vorig jaar nog aanwezig was op Paris Photo, werd hij dit jaar afgewezen. Naar eigen zeggen waren ze vorig jaar enthousiast over zijn stand, maar hij relativeert ook dat deelnemen duur is. Echter: “Voor de continuïteit en de klantenbinding was het goed geweest om er te zijn”, zegt hij tegen de Volkskrant. Door niet aanwezig te zijn lopen Nederlandse galeries dus kansen op de markt mis. De enige die dat dit jaar niet doet, is Flatland Gallery, voor de veertiende keer. Zij hebben dan ook zowel 'klassieke' namen als Erwin Olaf en Ruud van Empel, naast 'nieuwe' namen als Rob Hornstra en Jaap Scheeren. Volgens Martin Rogge van Flatland spreekt die combinatie de organisatie van Paris Photo aan. 

Nederland

Cokkie Snoei van haar gelijknamige galerie in Rotterdam denkt dat de Parijse organisatie er waarschijnlijk vanuit gaat dat het Nederlandse publiek toch wel komt. “Nederlandse verzamelaars krijgen automatisch vip-kaarten”, liet ze de Volkskrant weten. Volgens haar valt er op Paris Photo verder niet veel aan te boren. Ook één van de organisatoren van de beurs, Guillaume Piens, is om een reactie gevraagd. Hij stelt dat het soms goed is om te veranderen en dat het publiek snel verveeld is. “Bovendien moeten we ruimte maken voor galeries uit Centraal-Europa, waar dit jaar onze focus ligt. Daarnaast worden Nederlandse fotografen ook door internationale galeries gebracht”, maar dat maakt de afwezigheid van velen mooier op.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie