wat neem je mee in je prijs?

Wat is jouw foto waard?

Christel de Wolff 711 0
Niet alleen fotografen, maar makers in alle kunstdisciplines hebben er moeite mee: hoeveel moet ik vragen voor mijn werk? Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden om je vraagprijs te berekenen en deze berekening wordt maar zelden gesnapt door de klant.

Toen schilder Pablo Picasso eens in een café in Parijs zat, werd hij benaderd door een kunstliefhebber en gevraagd of hij een schets op een servet wilde maken. Picasso stemde daar mee in, zette een snelle schets neer. Hij vroeg daar een behoorlijk bedrag voor. De fan schrok en vroeg: 'Hoe kun je zoveel vragen voor een schets die je maar een minuutje van je tijd kostte?" Picasso antwoordde daarop: 'Nee, het kostte me veertig jaar.'

Of het bovenstaande waargebeurd is of niet, doet er eigenlijk niet eens toe. Het verhaal laat zien hoe klanten houden geen rekening met wat het de kunstenaar heeft gekost om ervaren te worden in hetgeen wat ze doen. Factoren zoals onderwijs en cursussen, je materiaal en natuurlijk de tijd die in het maken van je werk hebt gestoken, hoe moet je dat ooit berekenen?

Onderwijs

Misschien heb je wel een studie of cursussen gevolgd om beter in fotografie te worden. Zelfs als het geen officiële studie was maar een workshop waar je geld aan hebt uitgegeven, dan is dat wat je terug wil zien in je vraagprijs.

Apparatuur

Camera's en objectieven zijn duur, dat hoeven we aan niemand uit te leggen. En ook de computer en het beeldscherm dat je gebruikt om je foto's op te bewerken, heb je waarschijnlijk flink in geinvesteerd. Tel daar nog eens al je accessoires bij op: geheugenkaartjes, filters, statieven, tassen en draagbanden etc. Ook deze materialen heb je ooit gekocht en zou je willen terugverdienen door het uitoefenen van je beroep.

Tijd

Tijd is een moeilijk te berekenen factor. Het beslaat hier namelijk niet zomaar de tijd die je nodig had om je camera op een statief te zetten en de sluiterknop in te drukken. Reistijd en hoe lang het je kostte voordat je het juiste standpunt had gevonden horen er ook bij. Zo kun je voor één foto zomaar een dag weg zijn.

En het blijft niet bij het maken van de foto alleen. Want als je eenmaal weer thuis bent, hou dan eens bij hoe lang je bezig bent met het bewerken van je foto's.

Prints

Als je besluit je foto's geprint te verkopen moet dat een goede kwaliteit print zijn. Niks is zo irritant als er na een jaartje achter komen dat de inkt van je gekochte print is vervaagd of het papier is vergeeld. Een kwalitatieve print is duur en dat zal je dan ook terug moeten laten zien in de prijs die je vraagt voor je werk.

Limited Editions

Behalve het bovengenoemde, kunnen foto's ook nog van elkaar verschillen omdat jij er voor kiest ze op een bepaalde manier te verkopen. Je kunt je prints bijvoorbeeld nummeren. De hoeveelheid die je aanbied is afhankelijk van hoeveel je verwacht te verkopen, maar een print uit een editie van tien is per definitie waardevoller dan een exemplaar uit een serie van honderd stuks.

Het werken met edities vergt wat administratie. Je moet namelijk goed bijhouden hoeveel exemplaren je al hebt verkocht en als de laatste is verkocht, mag je de foto niet meer heruitgeven!

Gratis werken

Het lijkt soms een goede kans om ergens binnen te komen: een gratis dienst aanbieden. De realiteit is dat het zelden werkt. De potentiele klant is weliswaar blij met je gratis foto's, maar zal in het vervolg weer verwachten dat je het gratis doet. En als je er dan toch geld voor vraagt, gaan ze gewoon naar de volgende.

Behalve dat het vervelend is dat jij je helemaal rot werkt voor in het beste geval een vrijwilligersvergoeding, maak je op die manier ook de markt kapot. Hoe meer fotografen hun werk gratis weggeven, hoe moeilijker het wordt om nog geld te kunnen vragen voor je werk.

Natuurlijk kun je niet ineens duizenden euro's gaan vragen voor één beeld. En aan je prijs zal ook altijd een onderhandeling vooraf gaan. Toch is het goed om goed na te denken over bovenstaande factoren en te proberen om voor iedere foto die je van plan bent te verkopen een gedeelte van deze gemaakte kosten in de prijs te berekenen.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel