Vrouwelijke fotografen over vrouwelijk naakt
Fotogalerie Rotterdam komt dit voorjaar met de expositie 'The Female Eye'. Een verzameling van vijf vrouwelijke fotografen die vanuit hun eigen oogpunt vrouwelijk naakt fotograferen.
Expositie
The Female Eye
Vanaf 6 mei t/m 14 juni
Een van de vijf vrouwelijke fotografen is Carla van de Puttelaar. Zij studeerde in 1996 af aan de Gerrit Rietveld Academie. De fotografe heeft al enkele prijzen op haar naam staan, zoals Prix de Rome. Eerder won ze met haar eindexamenwerk de Esther Kroon prijs. Daarnaast werd haar werk in 2006 genomineerd voor de Prix Duverte des Recontres d'Arles.
Van de Puttelaar kreeg vooral bekendheid door haar vrije werk, dat zich kenmerkt door een vervreemde sensualiteit. Haar naaktportretten zijn geïnspireerd door 19e- en vroeg 20e-eeuwse naaktschilders.
Tussen realiteit en droom
Sue Jones verhuisde in 1987 naar Nederland, waar ze in 2007 afstudeerde aan de Fotoacademie. Jones werk wordt vooral gekenmerkt door verschillende contrasten. Door haar modellen in verschillende ruimtes te plaatsen gaat ze op zoek naar resulterende interactie. Haar doel is om het verschil tussen realiteit en droom kleiner te maken.
Borstkanker
Marga van den Meydenberg staat bekend om haar sociale reportages van mensen en hun dagelijks bestaan. Al jaren is van den Meydenberg bezig aan een project over borstkanker. Ze fotografeert vrouwen waarbij borstkanker zichtbare sporen heeft achtergelaten. Ondanks het zware onderwerp zijn er vele vrouwen die openstaan voor het project, deels uit eigen overwinning, deels om de taboe rondom borstkanker te doorbreken en een voorbeeld voor anderen te zijn.
Intimiteit
Nienke de Vos studeerde begin 2010 af aan de Fotoacademie in Amsterdam. De Vos gebruikt vooral stills en zelfportretten om haar zoektocht naar intimiteit tot uiting te brengen. Door de 'filmische' presentatie probeert ze duidelijk te maken dat intimiteit vaak een illusie is. Haar werk is geïnspireerd door het verlies van haar moeder. Haar veelal zelfportretten drukken de angst uit om intimiteit nooit te vinden. Tijdens de expositie zal haar film 'A Ruffled Mind Makes a Restless Pillow' vertoond worden.
Autobiografisch
Marlo Broekmans typeert haar werk door de autobiografische benadering en het menselijke lichaam. Haar naakten zijn zowel mythische, surrealistisch als speels en rebels. In haar beeld komt vooral de kracht in kwetsbaarheid naar boven.