Twee bijzondere solotentoonstellingen in Museum Cobra

Redactie DIGIFOTO Pro 453

Op vrijdag 31 mei 2024 opent Museum Cobra in Amstelveen twee bijzondere solotentoonstellingen. Met The One That I Am Not introduceert het museum het werk van de Franse fotograaf Pierre Verger aan het brede publiek. De 166 foto’s uit diens omvangrijke oeuvre zijn in Nederland nooit eerder in deze vorm getoond. I Challenge You to Love Me biedt een overzicht van het werk de Nederlandse kunstenaar Diana Blok van de afgelopen vijftig jaar. Met 149 werken en een video-installatie is deze tentoonstelling een uniek retrospectief.  

Beide tentoonstellingen zijn te zien tot en met 29 september 2024.

 

 

Diana Blok, Portrait Of My Mother and Father,1987 © Diana Blok

Meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken

Hoewel Pierre Verger en Diana Blok in leven en werkwijze van elkaar verschillen en ze tot een andere generatie behoren, zijn er ook veel parallellen te ontdekken. Het werk van zowel Verger als dat van Blok getuigt van een respectvolle, onbevooroordeelde observatie van de ander. Beiden reizen veel en weten op natuurlijke wijze het vertrouwen te winnen van de mensen voor hun camera. Verger gebruikt fotografie als getuigenis van zijn ontmoetingen met mensen en culturen over de hele wereld. Ook voor Blok is de camera haar metgezel die haar meevoert op reis en vriendschappen en liefdesverhalen creëert

Pierre Verger. Ifanhin, Benin, 1950s © Pierre Verger Foundation

Over Pierre Fatumbi Verger 

Pierre Fatumbi Verger (Paris, 1902 - Salvador, 1996) is een Franse fotograaf, antropoloog, botanicus en schrijver die het grootste deel van zijn leven woont in de stad Salvador in Brazilië. In 1932, na het overlijden van zijn moeder, leert hij fotograferen en neemt het besluit om een reizend bestaan en een non-conformistisch leven te leiden. In de veertien jaar die volgen, fotografeert hij op veel plekken in de wereld. In 1946 vestigt hij zich in Brazilië maar blijft reizen, met name naar Benin, waar hij in 1953 ritueel wordt ingewijd in de Yoruba-religie en als Fatumbi symbolisch herboren wordt. Hij levert met zijn werk en boeken een belangrijke bijdrage aan de algemene kennis over de Afrikaanse diaspora. Vanuit een traditioneel antropologisch gezichtspunt houdt hij niet voldoende afstand tot de mensen die hij bestudeert, een absolute voorwaarde voor het vakgebied, en raakt hij “inheems”. Dat wil zeggen, hij verblijft tussen de mensen die hij bestudeert en wordt als het ware een van hen. Het enige wat hij wil is samenleven met de mensen bij wie hij zich op zijn gemak voelt, niet om ze te bestuderen, maar gewoon om ze te observeren, naar ze te luisteren en aan hun leven deel te nemen. 

Pierre Verger. Salvador, Bahia, Brazil, 1950s © Pierre Verger Foundation

 

Over Diana Blok 

Geboren in Montevideo (Uruguay, 1952) met een Nederlandse vader en een Argentijnse moeder, groeit Blok op in verschillende Latijns-Amerikaanse landen. In de jaren zeventig vestigt zij zich in Amsterdam. Daar begint de ontdekkingsreis naar haar identiteit. Als autodidact portretfotograaf richt ze eerst de blik op zichzelf, visualiseert mythes en dromen en legt vormen van verwantschap tussen mensen vast. Blok herkent haar eigen verhaal in dat van anderen. In landen waar slechts één seksuele norm geldt en elk ander gedrag wordt onderdrukt, maakt ze indringende portretten. Zij richt zich vooral op het portretteren van personen voor wie gender, (culturele) identiteit en seksuele voorkeuren niet vastomlijnd zijn. In zekere zin zijn al haar projecten ingebed in vormen van samenwerking. Samenwerkingen met andere kunstenaars, met schrijvers, met acteurs en vooral: met de geportretteerden.

Diana Blok. Self-portrait, Ladakh, 1987 © Diana Blok

 

afbeelding van persberichten_179864

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie