Tips bij het starten van je eigen fotografieonderneming

Redactie 2426 0
Er is natuurlijk niks mooiers dan van je hobby je werk maken. Hoe pak je dit het beste aan? Wij hebben een aantal handige tips op een rijtje gezet voor het starten van je eigen fotografie onderneming.

Binnen de fotografie kan je op verschillende manieren geld verdienen. Dit ligt natuurlijk ook aan je wensen en doelen. Als je graag bruiloften wil fotograferen moet je jezelf op de markt zetten als bruidsfotograaf. Misschien wil je je werk wel verkopen. Dit pak je natuurlijk heel anders aan. 

Doelgroep

Bepaal wat het doel is van je onderneming. Wie of wat wil je gaan fotograferen? Wil je honden en hun baasje op de foto zetten? Bouw hier je portfolio omheen en richt je op deze doelgroep. Als je weet wie je wil bereiken, bedenk je dan hoe. Door middel van mond-tot-mond reclame bijvoorbeeld. Misschien kom je elke dag terwijl je zelf je hond uit laat wel andere hondeneigenaren tegen. Vertel de mensen wat je doet en biedt bijvoorbeeld een fotoshoot aan. Misschien is je doelgroep heel actief op social media, waardoor je naamsbekendheid vanzelf gaat rollen.  

Portfolio

Belangrijk, als je jezelf op de markt wil zetten, is het dat je een goed portfolio hebt. Een eigen website is een goede plek om je portfolio op te zetten. En onderschat de kracht van social media niet. Facebook en Instagram zijn perfecte platformen om je portfolio op te zetten. Zet hier alleen je beste foto’s op, liever 10 geweldige foto’s dan 50 mindere foto’s. 

Vul je portfolio aan met kleine klusjes. Bijvoorbeeld voor familie, vrienden of kennissen. Deze klusjes leveren waarschijnlijk nog geen geld op, maar vraag de mensen je betalen in exposure. Laat ze bijvoorbeeld de foto’s delen op hun social media’s met naamsvermelding erbij.  

Verkoop je werk

Behalve foto klussen, kun je natuurlijk ook je foto’s verkopen. Denk hierbij aan foto’s verkopen aan kranten en magazines. Bundel bijvoorbeeld een fotoserie of losse foto’s tot een fotoboek. Of lees je in in een webwinkel beginnen. Voeg bijvoorbeeld je portfolio website samen met een webshop waarin je je foto’s te koop aanbiedt. 

Bij het verkopen van je werk komt altijd een lastige vraag kijken. Hoeveel vraag ik ervoor? Je kan natuurlijk de prijzen vergelijken met je concurrenten. Lees hier meer over wat je voor je foto kan vragen. 

Begin

Het kost veel tijd om een naam voor jezelf te creëren. Een belangrijk onderdeel hiervan is om een netwerk op te bouwen. Het belangrijkste is dat zo veel mogelijk mensen je werk maar ook je fotografie bedrijf kennen. Probeer vanaf het begin af aan al een contactenlijst met alle klanten voor wie je opdrachten hebt gedaan. En ga vanaf het begin af aan professioneel en serieus om met het platform en de naam die je probeert te maken. 

Succes met het beginnen van je eigen onderneming!

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie