The decisive moment, maar dan gerepeteerd
Zoals gezegd, dat is heel kort door de bocht en de uitleg van Cartier-Bresson gaat veel dieper, maar ‘decisive moment’ betekent ‘beslissend moment’. Alles moet dus in balans zijn op het moment dat jij, als fotograaf, de foto maakt. Iets te vroeg en de foto is niet goed. Iets te laat en het is ook geen goede foto. Dat Cartier-Bresson zijn foto’s niet nabewerkte, ook niet cropte, betekent ook dat hij voor ogen had dat alles in één keer goed moest zijn. In een tijd dat burst mode nog niet bestond, natuurlijk. Er is één moment, het beslissend moment.
Oefenen
Volgens Joel Sartore, fotograaf voor National Geographic, kun je het beslissend moment echter prima voorspellen. En oefenen.
Volgens Sartore kun je the decisive moment dus prima oefenen. Bovendien zijn er meerdere momenten, zeker wanneer hij de foto’s van zijn neefje maakt.
Ogen op actie
Sartore houdt zijn ogen op de actie, hij kijkt niet perse door de zoeker. Natuurlijk kan dat hier omdat het een vaste, geënsceneerde setting is en kan dat niet altijd. Maar het idee is dat hij hiermee kan anticiperen wat er gebeurt.
Reageren
Of dit was wat Cartier-Bresson bedoelde is natuurlijk de vraag. Ik vermoed dat hij sowieso moeite zou hebben met burst mode en bovendien is de foto niet candid. Maar het idee dat je kunt anticiperen en zorgen dat je klaar bent voor dát moment, is natuurlijk erg goed. Als alles onder controle is - licht, compositie, camera instellingen - dan kun je reageren op een moment dat nooit meer terug komt. En daar een fantastische foto van maken.