The Alternative Landscape tentoonstelling Antwerpen

The Alternative Landscape tentoonstelling Antwerpen

Redactie DIGIFOTO Pro

Een nieuwe kijk op wat het landschap voor ons betekent

IN-DEPENDANCE by IBASHO kondigt met trots haar eerste groepstentoonstelling aan, rond het thema ‘The Alternative Landscape’. Deze tentoonstelling brengt tien internationale kunstenaars samen die het landschap opnieuw interpreteren en traditionele opvattingen uitdagen door het te vervormen, fragmenteren, visualiseren en reconstrueren met uiteenlopende materialen en technieken. Deze werken nodigen ons uit om opnieuw na te denken over wat het landschap betekent, in onze complexe en voortdurend veranderende wereld.

De kunstenaars die aan bod komen zijn:

Albarrán Cabrera (SP) is een artistiek duo dat fotografie gebruikt als een filosofisch onderzoek naar de werkelijkheid. Ze combineren 19e-eeuwse analoge processen met inventieve materialen en een zelf ontwikkelde methode. Zo wordt handgemaakt Japans gampi-papier gecombineerd met bladgoud, waardoor lumineuze landschappen ontstaan. Binnen de context van de tentoonstelling worden hun afdrukken poëtische objecten die het reële en het imaginaire verbinden.

Vera van Almen (NL) creëert onbestaande en etherische landschappen zonder camera, alleen met licht en schaduw, via het Van Dyke brown-printproces. Haar beelden nodigen kijkers uit om het ongeziene en onbekende te overpeinzen. Haar camera-loze praktijk daagt de conventionele notie van controle uit door onverwachte resultaten van toeval te omarmen als een integraal onderdeel van het artistieke proces.

Thierry Cohen (FR) herinterpreteert het landschap in ‘Carbon Catchers’. Hij combineert lang belichte boslandschappen met sterrenhemels en creëert zo indrukwekkende beelden die een visueel commentaar zijn op verdwenen landschappen, maar ook op onze eigen plek binnen het grotere geheel van de kosmos.

Als voorproefje toont Bert Danckaert (BE) een werk uit een nieuw en groot project dat in 2026 jaar zal worden gepresenteerd: ‘El Jardín de los Cerezos’. Hierin transformeert hij alledaagse, vaak over het hoofd geziene stedelijke ruimtes in Havana, zoals theaters, kerken en bioscopen, tot visueel rijke tableaus. Door kadering en geometrie worden het abstracte landschappen.

Casper Faassen (NL) overbrugt schilderkunst en fotografie om onze waarneming van landschap opnieuw vorm te geven. In ‘Gezicht op Antwerpen’ zet hij de lijn voort die hij inzette met ‘Gezicht op Leiden’, geïnspireerd door de Hollandse meesterschilder Jan van Goyen, bekend om zijn stadsgezichten. Ook in ‘Gezicht op Antwerpen’ laat de invloed van Van Goyen zich zien door de lage horizon en de indrukwekkende wolkenlucht, zo typerend voor de Lage Landen. Rivier de Schelde heeft als levensader van de Vlaamse stad de hoofdrol in dit tableau, waarin iconische monumenten zoals de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de Boerentoren te zien zijn.

Margaret Lansink (NL) maakte een reeks gelaagde sculpturen, geïnspireerd door haar tocht naar het hart van de Morteratschgletsjer in het Zwitserse Engadin. Bij het aanschouwen van diens onvermijdelijke verdwijning als gevolg van de opwarming van de aarde, wilde ze de kwetsbaarheid en gelaagde geschiedenis ervan weerspiegelen. Door afdrukken op washi-papier en transparante vellen te combineren met plexiglas, weerspiegelt Lansink de diepte en transformatie van de gletsjer.

Jaume Llorens (SP) presenteert ‘GAIA’, een serie met gepaarde beelden die de onderlinge afhankelijkheid van systemen op aarde weerspiegelen, geïnspireerd door de Gaia-hypothese van James Lovelock en Lynn Margulis, die stelt dat het leven op aarde een zelfregulerend systeem vormt. De visuele dialogen genereren nieuwe betekenissen en benadrukken het subtiele evenwicht tussen levende en niet-levende elementen. 

Sean Lotman’s (US/JP) werken uit de serie ‘Spaceman, Lost Your Way’ herinterpreteren landschappen als een kosmische, dromerige reis waarin de vertrouwde natuur wordt gecombineerd met sciencefictionachtige verlatenheid. Geïnspireerd op een astronaut die neerstort in een wereld vol meren roepen zijn filmische, kleurrijke visies associaties op met 2001: A Space Odyssey en verkennen ze vervaagde werkelijkheden, gevormd door klimaatcrisis en post-apocalyptisch mysterie. 

Aindreas Scholz (DU/IE/UK) richt zich in zijn werk op omgevingen die beïnvloed zijn door menselijk handelen. Hij experimenteert met alternatieve en duurzame fotografische processen om de noodzaak te benadrukken van een kritische reflectie op onze dagelijkse ecologische voetafdruk. In ‘We Are Making a New World’ creëert hij abstracte beelden die letterlijk gevormd zijn door natuurlijke elementen zoals zeewater, zeewier, regen en zonlicht. In de serie ‘The Most Beautiful Anthropocene’ worden zelfs planten en bloemen fysiek opgenomen in zijn werk.

Marco Tagliafico’s (IT) ‘Arcipelago’ is een reeks onderling verbonden werken, die voortkomen uit één landschapsfoto. Hierbij wordt een beschilderde glasplaat gecombineerd met een analoge afdruk, gemaakt met smartphone-licht in de doka. Het glas onthult fragmenten van het beeld. Tagliafico wil hiermee de onmogelijkheid van een eenduidige visie benadrukken en reflecteren op hoe technologie onze waarneming filtert. Zo zet hij de digitale wereld af tegen de fysieke ervaring.

Samen dagen de kunstenaars in ‘The Alternative Landscape’ de conventionele blik op de natuur uit en bieden ze gelaagde visies die tegelijk poëtisch, reflectief, kritisch en transformerend zijn.

De tentoonstelling opent op 6 september en is te bezichtigen tot en met 9 november 2025. 

Praktische informatie

Groepstentoonstelling The Alternative Landscape
6 september t /m 9 november 2025
donderdag - zondag | 14:00-18:00

Vernissage: zaterdag 6 september van 14:00 tot 18:00 uur | in aanwezigheid van de kunstenaars

IN-DEPENDANCE
Waalsekaai 59, 2000 Antwerpen
in-dependancegallery.com

IN-DEPENDANCE is de tweede galerie van IBASHO-oprichters Martijn van Pieterson en Annemarie Zethof en opende in 2024 haar deuren aan de Waalsekaai op het Antwerpse Zuid. De galerie richt zich in de eerste plaats op fotografie, maar biedt ook ruimte aan andere vormen van beeldende kunst waarin materialiteit, vakmanschap en een ingetogen esthetiek centraal staan. In tegenstelling tot IBASHO, dat zich specialiseert in werk en kunstenaars die verbonden zijn met Japan, toont IN-DEPENDANCE voornamelijk werk van westerse kunstenaars. Daarnaast fungeert de galerie als plek voor samenwerkingen, culturele evenementen en een zorgvuldig geselecteerd aanbod fotoboeken, waaronder titels van IBASHO en the(M) éditions.

afbeelding van persberichten_179864

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie