TEST: Fujifilm S5 Pro vs Nikon D200

Redactie DIGIFOTO Pro
Een merkwaardige ervaring: de Fujifilm S5 Pro die we uit zijn verpakking halen oogt exact gelijk aan de bekende D200 van Nikon. Hoe zit dat? En: welke van de twee (redelijk prijzige) spiegelreflexen scoort het beste?

Laaiend enthousiast was de redactie bijna twee jaar geleden over de Fujifilm FinePix S2 Pro: de camera was niet geweldig snel, maar in belichting was het toestel de beste die de redactie tot dan toe had gezien. Geen ander merk kon aan de fotokwaliteit van Fujifilm tippen. Maar hoe zit dat eigenlijk op hun jongste introductie S5 Pro?

Exact gelijk
Fujifilm mistte blijkbaar het geld om na de zeer gewaardeerde S2 Pro en S3 Pro een geheel eigen camerabody te ontwerpen, want de S5 Pro is in uiterlijk exact gelijk aan de Nikon D200: die zeer goed scoorde op het gebied van bedieningsgemak. Fujifilm stopte er wel zijn eigen Super CCD SR Pro-beeldsensor in: een unieke sensor, want hij bestaat niet uit een, maar twee lagen fotosensoren. Iedere laag telt 6 megapixel.

Twee keer zes is 12 megapixel, zegt Fujifilm. Maar zo kort door de bocht mag het niet worden gesteld. Desondanks kun je de naar 12 megapixel geëxtrapoleerde foto's van de S5 Pro in resolutie het best vergelijken met een 8- tot 10-megapixelcamera. De foto's van de Nikon D200 kunnen in resolutiekwaliteit overigens vrij goed meekomen met de nieuwere Fujifilm-sensor.

raw-formaat
Pas daarbij op dat je

OORDEEL

+ Uitstekende kleurdynamiek
+ Goed bedieningsgemak op de body
+ Foto-instellingen tot in zeer nauwkeurig detail aan te passen
- Slechte ergonomie van menu's
- Trage bestandsoverdracht van/naar geheugenkaart

"De Fujifilm S5 Pro is niet de snelste, maar in kleurdynamiek zonder meer de best geteste DSLR. De D200 is een prima toestel voor de actiefotograaf."


Uitgebreide specificaties >>>

niet afgaat op de jpeg die je gelijktijdig met raw-Fujifilm (*.raf)-formaat schiet, want die doet wel degelijk onder voor de gelijktijdig met Nikon-raw (*.nef) geschoten jpeg. Het is goed om te weten voor de fotografen die rap willen leveren aan de opdrachtgever: fotografeer in puur hoogresolutie-jpeg (ruim afdoende voor zonnige situaties) of neem extra tijd voor raw-ontwikkeling.

Wat een mooie belichting, is het eerste dat opkomt bij het terugbekijken van het gemaakte fotowerk op het 2,5-inchbeeldscherm. Maar wat een afschuwelijke menu-indeling, is vervolgens de tweede reactie. In overzichtelijkheid en ergonomie scoren de S5 Pro-menu's belabberd slecht, maar als je er eenmaal aan bent gewend kun je via de menu's tot veel meer in detail in stellen hoe je je foto's wilt dan op alle andere digitale camera's.

Niet voor actiefotografen
Daarmee is de Fujifilm niet een toestel voor actiereportagefotografen, maar voor hen die de tijd kunnen nemen voor het maken van een foto. Zoals een mode- of portretfotograaf. Toch laat de S5 Pro zich ook graag mee naar buiten nemen. De redactie maakte in kleurdynamiek en scherpte per pixel indrukwekkende portretten tijdens het Bevrijdingsfestival in Wageningen en zette vervolgens even gemakkelijk in Duitsland landende vrachtvliegtuigen op de gevoelige plaat. Houd rekening met een relatieve trage wegschrijf- en leessnelheid naar/van de geheugenkaart.

Fotografen die snelheid preferen kiezen uiteindelijk voor de Nikon D200. Houd je bijvoorbeeld van sportfotografie of gebruik je vaak de continustand, dan is de Nikon D200 meer het toestel voor jou. Mits je natuurlijk geld hebt voor een vierduizend euro kostende D2X. De menustructuur op de  D200 is veel intuïtiever dan op de Fujifilm S5 Pro en je bent dus snel wegwijs op het toestel. De S5 Pro is meer een camera voor fotografen met geduld.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie