Studentblog: dag van de fotografiestudent
Het verschil tussen de sportfotografen en reclamefotografen was des te opvallender. In het gemoedelijke gesprek van de sportfotografen (het was net of je naar een sportprogramma keek) klonk door dat het vak altijd te maken heeft gehad met deadlines en onderlinge concurrentie, maar dat de afnemers die toch zeker als het de kranten betreft zware tijden doormaken eerder op kwantiteit dan op kwaliteit zullen bezuinigen. Bij hen dus geen snapshots uit het publiek! Het beeld van de krant als bron en afnemer van kwalitatief goed beeld werd ook nog eens gepresenteerd in de workshop van Sterre Sprengers, hoofd beeldredactie van NRC.Next, bij welke krant het beeld centraal staat.
Reclamefotografen
De reclamefotografen daarentegen moesten toegeven dat, hoewel het de tafelgenoten natuurlijk allemaal voor de wind ging (je werkt in de reclame of niet tenslotte!), de rol van de fotograaf in reclameprodukties afneemt. De mogelijkheden in de post-produktie en de druk van het budget maakt dat er eerder naar een minder goede fotograaf wordt uitgeweken, en bovendien wordt er nu nog maar zelden een hele reclamecampagne gegund. Fotografen wordt geacht per advertentie te offreren, en dat geeft al aan dan de gemiddelde art-director voor de eenheid van de reclamecampagne de fotograaf niet meer nodig heeft.
Ik denk dat deze dag in een duidelijke behoefte heeft voorzien. Enerzijds is het een teken van groei van het vakgebied dat fotografiestudenten ook buiten het curriculum deze zakelijke aspecten krijgen voorgeschoteld. Anderzijds kun je je afvragen of de opleidingen zelf niet meer hadden kunnen of moeten bijdragen aan een dag over dit onderwerp. In ieder geval smaakt dit naar meer, en in fotograferend Nederland is er blijkbaar genoeg ruimte voor gelegenheidsverbanden om een interessant symposium te kunnen organiseren!