DIGIFOTO Pro Awards

Review: Panasonic LX100 II

Redactie DIGIFOTO Pro 957
Bij de Panasonic LX100 II kun je je afvragen in welke categorie je hem moet stoppen. Qua afmetingen lijkt hij op een compact camera, maar je zou hem ook kunnen beschouwen als een spiegelloze camera met een vaste zoomlens.
Bij de Panasonic LX100 II kun je je afvragen in welke categorie je hem moet stoppen. Qua afmetingen lijkt hij op een compact camera, maar je zou hem ook kunnen beschouwen als een spiegelloze camera met een vaste zoomlens. De Panasonic LX100 I – de nog steeds verkrijgbare voorganger - is een cultcamera. Gelukkig heeft Panasonic bij de LX100 II al het goede van de eerste versie behouden. Je kunt al aan de buitenkant van de camera zien, waartoe hij in staat is. Hij valt op door de grote hoeveelheid knoppen, met mooie gegraveerde cijfers erop. Deze maken het mogelijk alle functies in een oogwenk te bedienen. Het Leica- Panasonic-objectief levert prachtige contrastrijke en scherpe foto’s. Ondanks die compactheid is het behoorlijk lichtsterk: f/1.7-f/2.8. Een voordeel van het hoge contrast in combinatie met de lichtsterkte van het objectief is ook dat het de camera in staat stelt om makkelijk scherp te stellen. En dat blijkt in de praktijk. De Panasonic LX100 II stelt razendsnel scherp. In combinatie met het – ook nieuwe – touchscreen, kies je eenvoudig een onderwerp dat de camera vervolgens in continue scherpstelling volgt. Dat is geen overbodige luxe want de camera haalt in acht megapixels 30 bps en in volledige resolutie elf. De tweede versie van de LX100 heeft niets van zijn oude charme verloren. Dankzij de betere sensor en het touchscreen is hij ook aan de eisen des tijds aangepast. Wie een kleine camera zoekt om met zoom grootse opnamen te maken én ergonomie belangrijk vindt, kan nauwelijks om deze Panasonic heen.

Adviesprijs € 949,-

Beoordeling Panasonic LX100 II

Beeldkwaliteit 8