DIGIFOTO Awards

Review Olympus OM-D E-M10 Mark IV: prijs-kwaliteit stunter

Christel de Wolff 11976 0
De E-M10 Mark IV is de kleinste OM-D en de perfecte keuze voor iedereen die op zoek is naar een compacte oplossing om overal mee naartoe te nemen. De mobiliteit van dit compacte en lichte systeem, inclusief objectieven, is het grootste pluspunt, maar zeker niet het enige. Ik verkende de historische binnenstad van IJsselstein en de nabij gelegen Nedereindse Plas gewapend met deze camera en de, al net zo compacte, M.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 en de M.Zuiko 14-150mm f/4-5.6 kit-objectieven.

In 2014 kwam de eerste generatie van de Olympus OM-D E-M10 uit. Het was destijds een heel goed alternatief voor grotere en duurdere camera’s. Drie jaar later komt de vierde generatie uit en ook deze lijkt verder te gaan in de trend die de eerste editie startte: een super compacte body met goede prestaties en een concurrerende prijs.

De camera doet in grote lijnen niet onder voor duurdere modellen. De sensor beschikt over 20 megapixels en biedt niet alleen een mooie resolutie, maar ook een mooi dynamisch bereik. Ook de autofocus is sterk verbeterd ten opzichte van eerdere modellen en ook de stabilisatie en filmkwaliteit van de kleine krachtpatser zijn verrassend goed. Volledig passend bij de huidige tijd, zijn ook de connectiviteitsmogelijkheden uitgebreid, waarover later meer.

De E-M10 Mark IV blijft lekker compact, zoals zijn voorgangers, maar heeft een nieuwe en verbeterde grip. Hierdoor houdt de camera beter vast en is de bediening comfortabel. De knoppen op de camera zijn weliswaar klein, maar erg logisch geplaatst en makkelijk vindbaar, ook op de tast. Ook handig is dat de camera via USB kan worden opgeladen, eventueel via een powerbank of laptop. Dat is extreem handig voor onderweg, iets wat deze compacte camera natuurlijk graag is.

Veelzijdige opnamefuncties

De E-M10 Mark IV zit vol met functies voor het nauwkeurig vastleggen van momenten, leg bijvoorbeeld actie vast in een snelheid van 15 bps. De verbeterde C-AF-precisie maakt het mogelijk om continu scherp te stellen op bewegende onderwerpen. Met Face Priority/Eye Priority AF kan nu ook worden scherpgesteld op gezichten in profiel of op gezichten die naar beneden kijken. De stille modus, is nuttig in situaties waarin enig geluid ongewenst is.  In de automatische modus detecteert de Olympus OM-D verschillende opnamesituaties om vervolgens automatisch de juiste instellingen te selecteren. De modus Advanced Photo (AP) maakt het zelfs mogelijk om foto's te maken waarvoor normaal gesproken eerdere fotografie-ervaring vereist is. Zo kunnen in de modus Live Composite in een mum van tijd meervoudige belichting of lichtsporen van sterren of koplampen van auto's worden gerealiseerd. En dankzij de 4K-videofunctie kunnen bijzonder mooie momenten ook als stilstaand beeld in 4K worden geëxtraheerd.

Selfies en vloggen

Het maken van selfies is met deze camera een stuk eenvoudiger dankzij het neerklapbare lcd-scherm. Deze eigenschap is natuurlijk ook handig in gebruik wanneer je niet jezelf op de foto wil zetten, maar graag vanuit een hoge of lage hoek wil fotograferen. En ook wanneer je de camera op een statief op buikhoogte zet voor een mooie compositie, is het fijn dat je niet steeds hoeft te hurken om door de zoeker of op het schermpje te kijken. Voor beginnende vloggers is het kantelbare scherm ook mooi meegenomen, zeker in combinatie met de goede videokwaliteit van de camera. Een groot nadeel is dan wel dat het scherm alleen maar naar beneden kantelbaar is.  In de praktijk zal je dan zien dat het zicht op het scherm flink geblokkeerd wordt wanneer je de camera op een statief hebt staan. Een vrijkantelbaar scherm zou op de OM-D M10 Mark IV dus nog beter geweest zijn, maar omdat dit al de eerste camera in de OM-D-serie is met een scherm dat kan kantelen, is het nog steeds een grote verbetering ten opzichte van vorige modellen.

Elektronische zoeker

Doordat het lcd-aanraakschermpje van de camera zo helder, gedetailleerd én kantelbaar is, en ik later op de middag fotografeerde, heb ik bij het testen amper de elektronische zoeker hoeven gebruiken. De elektronische zoeker is desondanks een welkome eigenschap van spiegelloze camera’s en is met name extreem handig op momenten dat de zon zo fel is dat je niks kunt zien op het lcd-scherm. In de kwaliteit van elektronische zoekers zijn echter grote verschillen, met name in de verschillende segmenten.

De OLED-viewfinder met 2,3 miljoen dots van de Olympus OM-D E-M10 Mark IV valt ietwat tegen. Het beeld is weliswaar erg gedetailleerd en vrij contrastrijk, maar met name in lichte omstandigheden wordt het beeld erg onrustig weergegeven. Het beeld trilt en in fijne patronen zoals bij gordijnen en kleding is moiré te zien. In hoeverre dit een nadeel van de camera is, hangt af van hoe gevoelig je bent voor dit soort details. Het gros van de fotografen zal het niet opvallen, maar anderen kunnen zich flink ergeren aan trillende digitale beelden. Er is natuurlijk wel een kanttekening te plaatsen, namelijk dat je voor een prijs van € 699,- waarschijnlijk geen betere elektronische zoeker tegen gaat komen, ook niet bij andere merken.

Connectiviteit

De M10 Mark IV heeft ingebouwde WiFi én Bluetooth en daardoor wordt het delen van content vele malen sneller en gemakkelijker. Via de smartphone-app Ol.Share exporteer je je beelden naar je smartphone en plaats je ze eenvoudig op social media. Ook kun je je smartphone gebruiken als afstandsbediening van de camera. En voor wie graag wegwijs wil worden in verschillende fotografie methoden en –technieken zijn er diverse instructies en tutorials beschikbaar in de app.

De Olympus OM-D M10 Mark IV kent vele verbeteringen ten opzichte van de voorgaande generatie, maar houdt ruimte over voor een komende. De camera heeft een fantastische prijs-kwaliteitsverhouding die je niet veel tegenkomt in dit segment. In combinatie met de M.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 en de M.Zuiko 14-150mm f/4-5.6, waarmee de camera ook in kitvorm te verkrijgen is, staat de OM-D M10 Mark IV garant voor eindeloos veel plezier in fotografie.

Beeldkwaliteit 8
Bediening 7,5
Behuizing 7,5