DIGIFOTO Pro Awards

Review: Fujifilm X-T30

Redactie DIGIFOTO Pro 2775
De Fujifilm X-T30 zit qua prijs precies tussen de X-T20 en de X-T3 in. Is het dus X plus 10 of X plus 27, met andere woorden: is het een X-T3 voor veel minder geld, of eerder een X-T20 met wat extra mogelijkheden?

Fujifilm gaat door met het introduceren van camera’s in het midden- en lage prijssegment. De filosofie erachter – zo verklaarde Fujifilm bij de introductie van de X-T100 - is dat Fujifilm zich de eerste jaren vooral als kwaliteitsmerk wilde positioneren. Dat is gelukt, en dus probeert Fujifilm daar nu van te profiteren door in andere marktsegmenten door te dringen. Het gevaar is daarbij uiteraard dat het ten koste zou kunnen gaan van de verkoop van de duurdere Fujifilmcamera’s. Wanneer je de X-T30 voor het eerst ziet, is dat gevaar reëel. De camera, naar Fujifilmtraditie rijkelijk bedeeld met knoppen die refereren aan de glorietijd van de beroemde Fuji-films, wekt de indruk dat hij veel duurder is. Vooral in antraciet ziet hij er ook echt heel goed uit. Het is ook een camera waarmee een gevorderde amateur of pro goed zou kunnen weren, in ieder geval qua bediening. Daar zit echter een klein haakje aan, maar daar komen we zo op terug.

Sensor

De sensor is precies hetzelfde als die van de X-T3. Het is een echte X-Trans-sensor, wat wil zeggen dat het een moderne BSI-CMOS-sensor is met een ander kleurfilterarray. 26 megapixel, beetje merkwaardig getal, want het verschil in lineaire resolutie met 24 megapixels (X-T20) is maar 4 procent. De sensor is qua dynamiek vrij goed - zij het zowel in de hooglichten als in de schaduwen minder goed dan Nikon en Sony – en zeker een stuk beter dan de Bayersensor van de X-T100. De sensor is echter een stuk beter dan die van de X-T20 (en X-T100) bij video. De camera kan intern beelden in 4:2:0 10 bit en via HDMI in 4:2:2 10 bit opslaan. 10 bit houdt in dat de camera vier keer zoveel kleurbereik heeft in film en dat is wel een groot voordeel.

Autofocus en serieopnamen

Voor de scherpstelling geldt vrijwel hetzelfde. Ook hier dringt de Fujifilm X-T30 door in het gebied van de X-T3. Daarin wijkt de X-T30 ook duidelijk af van de goedkopere – en eerdere – Fujifilmcamera’s. Daarbij moet opgemerkt worden dat de AF af en toe wel moeilijkheden heeft om een onderwerp te volgen. Het is dus even opletten bij snelle series en kijken of je geen andere instelling moet kiezen. In de gewone fotografie voldoet het AF-systeem hoe dan ook heel goed. De snelle autofocus is ook wel een noodzaak, omdat de camera zoveel opnamen per seconde kan maken. Hier heeft de camera echter ook een paar beperkingen, al kun je dat de camera, gezien de prijsklasse, nauwelijks kwalijk nemen. Op het eerste gezicht zijn de mogelijkheden spectaculair: 30 bps. In dat geval gebruikt de camera echter de elektronische sluiter wat juist bij snelle bewegingen tot vervormingen als ellipsvormige wielen kan leiden (het effect is echter vrij beperkt). Een tweede nadeel van de elektronische sluiter is dat de ruis zichtbaar toeneemt. Ook is er bij 30 bps een crop van 1.25 x (bij 20 bps niet). Met mechanische sluiter haalt de camera acht bps, niet slecht maar een stuk minder spectaculair. In veel situaties is dit echter de beste optie, ook voor de AF.

Ergonomie

Ergonomie is een sterk punt van Fujifilmcamera’s met name door de sluitertijdenknop en diafragmaring. Dat geldt ook voor de X-T30 maar er zijn twee beperkingen. De ene is dat je soms een klein knopje vlak bij de ontspanner kunt verdraaien waardoor de camera alleen nog maar helemaal automatisch kan fotograferen. Dat zal echter niet vaak gebeuren. De tweede beperking is beperkender. De camera heeft namelijk een handgreep aan de achterkant. Dat is niet echt handig, maar wat het echt onhandig maakt, is dat er een grote Q-knop op zit. Q staat voor quick: hiermee kun je heel snel instellingen aanpassen. Tijdens het fotograferen druk je de knop vaak ongewild in en dan toont de camera in plaats van het zoekerbeeld een hele reeks van instellingen waar je op dat moment helemaal niet op zit te wachten. Ik stel voor dat Fujifilm een instelbare software-oplossing bedenkt.*

*Noot van de redactie

Het probleem van het per ongeluk indrukken van de Q-knop waaraan gerefereerd wordt, is vanaf deze maand verleden tijd. Er is op 19 april 2019 een firmware update gekomen die het probleem grotendeels oplost. Het probleem is namelijk dat de knop erg gevoelig is en snel reageert. De update zorgt ervoor dat je bewust de knop in moet drukken voor deze reageert. Bij een latere firmware update zal zelfs de functie mogelijkheden van de Q-knop nog meer gepersonaliseerd worden zodat je precies kunt instellen wat je met de knop wil doen. Hiermee laat Fujifilm weer eens zien hoe goed het luistert naar de consument.

Conclusie Fujifilm X-T30

De Fujifilm X-T30 is vooral een mini X-T3. Hij heeft echter ook zijn eigenaardigheden, zodat voor semiprofessioneel gebruik de X-T3 soms een betere keuze zal zijn. Vooral voor wie ook video’s maakt is de X-T30 echter een aantrekkelijke, rijk uitgeruste camera met een concurrerende prijs.

Beoordeling Fujifilm X-T30

Beeldkwaliteit 8
Bediening 7
Behuizing 8
Prijs/kwaliteit 9

De Fujifilm X-T30 werd getest in DIGIFOTO Pro 2.2019 en beoordeeld met een Goud award. DIGIFOTO Pro 2.2019 en andere edities bestel je gemakkelijk via onze webshop.

Adviesprijs body € 949,-
Aantal effectieve pixels 6240 x 4160 pixels (26.1 megapixels effectief)
Beeldsensor 23,5 mm x 15,6 mm (aps-c) trans-x cmos
Iso-gevoeligheid 160 tot en met 12.800, uitgebreid 80-51.200
Belichtingsregeling 256 zone ttl meting, centrumgericht, spot
Belichtingsmodus p / a / s / m plus gespecialiseerde automatische modus
Sluitertype spleetsluiter en elektronische sluiter
Sluitertijd 4 s (p), 15 min  (s/m) 60 min (b) t/m 1/4000 sec.
Elektronische sluiter 4 s (p), 15 min (s/m) t/m 1/32000 s
X-synchronisatie 1/160 sec.
Serieopnamen elektronisch: 30 bps, mechanisch: 8 bps
Info fujifilm.eu

afbeelding van phibon_169010

Met de nieuwe firmware is het probleem met de Q knop nog steeds niet van de baan. In juni 2019 zou er een nieuwe firmware release zijn waarin je deze knop kan uitschakelen. Pas dan zal dit probleem voor mij opgelost zijn.

De XT-30 is een uitstekende camera. De beeldkwaliteit is super, de prijs is correct, het is een compacte camera met grootse prestaties.

Er zijn ook enkele minpunten. Een van die minpunten is de Q knop zoals hoger beschreven. Daarnaast vind ik de EVF sensor veel te gevoelig. Die schakelt het LCD scherm uit wanneer je de camera tegen je oog zet. Maar die sensor schakelt ook het LCD scherm uit wanneer je het focus gebied wil verplaatsen op het het frame terwijl het scherm naar boven geklapt is.

Met de minpunten kan ik leven, zeker als je al de pluspunten erbij betrekt. Een aanrader!