Review: Canon EOS R3, tot het uiterste

Redactie DIGIFOTO Pro 4949
Diverse bekende camerafabrikanten hebben zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in het creëren van hoogwaardige systeemcamera’s. Zo ook Canon, natuurlijk. Het merk bewijst zichzelf door hét vlaggenschip; de Canon EOS R3 in de markt te zetten. DIGIFOTO Pro Ambassadeur en hondenfotograaf Yong Lei van Barlingen ging op pad met Canon’s nieuwste professionele spiegelloze camera.

Tekst & fotografie: Yong Lei van Barlingen. Dit artikel werd gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 6.2021

Voorafgaand aan de release, gingen er geruchten rond dat Canon het uiterlijk van de nieuwe systeemcamera overeen zou laten komen met het DSLR topmodel, maar voorzien van de nieuwste technologische mogelijkheden. Ik fotografeer zelf altijd met de Canon EOS 1DX en kon meteen overweg met de EOS R3, omdat het uiterlijk bijna identiek is. De EOS R3 is bijna een derde lichter dan de EOS 1DX, maar het menu en de knoppen zijn bijna hetzelfde als die van de Canon 1DX-serie. Hierdoor voelt de nieuwe camera meteen erg vertrouwd. Alleen de AF-ON knop en het beeldscherm zijn wat aangepast, overeenkomstig met de Canon EOS R5. Het beeldscherm kun je nu uitklappen en kantelen. Dat werkt heel fijn als je jezelf niet in onhandige en moeilijke bochten wil wringen om een bijzondere foto te maken. Iets wat ik nogal goed in ben geworden tijdens het fotograferen.

Een tijd geleden testte ik de Canon EOS R5 en ik vond het interessant om deze kort naast de specificaties van de EOS R3 te leggen. De grootste verschillen zijn het aantal megapixels, de ISO-waarden, de burst-snelheid, onderwerptracking, AF-ON-knop en natuurlijk de eye control AF! Waar de R5 maar liefst 45MP heeft, beschikt de EOS R3 over ‘slechts’ 24MP;’een ideale balans tussen beeldkwaliteit, bestandsgrootte en ISO-prestaties tot 102.400 - uitbreidbaar tot ISO 204.400.

Waar de EOS R5 inzet op resolutie, gaat het bij de EOS R3 voornamelijk om snelheid. De camera kan tot wel 30 frames per seconde fotograferen (elektronische sluiter) en het onderwerp automatisch volgen in zowel fotografie- als videomodus. Dit is een geweldige combinatie voor sport- en actiefotografen en ook voor mij als hondenfotograaf. Zonder te veel moeite, blijft het onderwerp altijd scherp in beeld.

De camera kan scherpstellen zonder dat er een handmatig scherpstelpunt is ingesteld. Door de Eye control AF hoef je nu alleen maar naar het onderwerp te kijken via de elektronische viewfinder en de camera herkent automatisch waarnaar je kijkt en stelt razendsnel scherp. Vergeet niet om deze functie eerst te kalibreren. Het gaat hier om een zeer persoonlijke functie, die op jouw ogen moet worden ingesteld, anders wordt het lastig om te focussen op het onderwerp.

Het kalibreren is een werkje waar je even de tijd voor moet nemen. Het lukte mij niet de eerste keer. Ik vergelijk het met het aanpassen van de spiegels in een auto. Wanneer ik de spiegels aan het instellen ben, heb ik blijkbaar een andere houding dan wanneer ik echt aan het autorijden ben. Dit was hetzelfde met het gebruiken van de Eye control AF, ik plaats tijdens het fotograferen mijn oog blijkbaar net even anders achter het oculair dan wanneer ik deze kalibreerde. Na een paar keer opnieuw te kalibreren, lukte het dan toch. Je kunt meerdere  kalibraties opslaan, voor wanneer je lenzen of een bril draagt bijvoorbeeld. Via de geheugenkaart kun je deze instellingen van de ene body naar de andere uitwisselen. Hoewel ik zelf toch liever met single point AF werk, is deze functie voor mij niet een musthave. Maar het ervaren van deze nieuwste technologie is wel heel bijzonder.

De geüpgradede AF-ON-knop is daarentegen wel een van mijn favoriete functies.  Deze knop is omgetoverd met een soort touchscreen. Ik ben een enorme koukleum en mijn vingers zijn altijd de eerste die verstijven. Bij mijn eigen 1DX, lukt het dan nog amper om de joystick te gebruiken om het focuspunt te verplaatsen. Met deze nieuwe functie op de EOS R3 hoef ik alleen maar mijn duim licht over de knop te bewegen en kan ik zo super makkelijk mijn focuspunt verplaatsen, ook met verkleumde handen dus.

Canon EOS R3 in de praktijk

Wat ik zo fijn vind aan de Canon EOS R3 is dat de nieuwste technologie in het jasje zit van mijn vertrouwde Canon 1DX. De knoppen zitten bijna op dezelfde plek en ik heb genoeg opties om deze in te stellen naar mijn wensen. Naast dat ik helemaal weg ben van de geupgrade AF-ON-knop, vind ik het super fijn dat ik meteen via de viewfinder kan zien hoe de foto eruit komt te zien. Ik hoef niet eerst terug te kijken hoe het eruit zag met de huidige instellingen en het via die weg eventueel aan te passen. Hierdoor mis ik geen mooie en waardevolle momenten!

Wanneer ik de foto’s wel wil terugkijken, kan ik deze haarscherp zien op het kleine LCD scherm. Wanneer ik naar het LCD scherm van mijn eigen camera kijk, voel ik me soms onzeker, omdat ik niet altijd goed kan zien of de foto is geworden zoals ik voor ogen had. Het scherm van de EOS R3, geeft me een boost in mijn zelfvertrouwen. Daarnaast is het LCD-scherm uitklapbaar en kantelbaar. Zoals ik al beschreef, hoef ik mij daardoor minder in rare bochten te positioneren. Ik merk soms dat ik tijdens het fotograferen te lang in een slechte houding heb gewerkt, als ik later op de dag last krijg van mijn lichaam. Hoewel dit deels wennen en trainen is, vond ik het toch fijn dat ik met de EOS R3 veel minder spieren hoefde aan te spreken en geen last kreeg van spierpijn.

Doordat de Canon EOS R3 kleiner is, kon ik de indeling van mijn cameratas aanpassen en kon ik nog meer kwijt in mijn tas. Ook kun je er natuurlijk voor kiezen om te genieten van minder gewicht, in plaats van deze winst weer op te vullen met een extra objectief of reserve body.

Weersbestendig

Prettig is het dat de EOS R3 weersbestendig is, gelijk aan het hoge niveau van de EOS 1DX-serie. Tijdens het testen kreeg ik af en toe met regen te maken, maar kon ik gewoon doorgaan met fotograferen. Canon heeft tevens een schoenkap en een accucompartiment kap toegevoegd. Wanneer je geen accu of de multifunctie schoen gebruikt kunnen deze mooi beschermd blijven. Dit vind ik vooral handig wanneer de weersomstandigheden niet super gunstig zijn of wanneer ik op het strand fotografeer. Dan hoef ik na afloop niet allemaal zand uit de hot shoe te halen.

Tot slot wil ik de stille functie van de EOS R3 benoemen. Tijdens een fotoreportage wil ik niemand afleiden, voor sommige honden zijn er al genoeg prikkels om te verwerken. De stille opnamefunctie van de EOS R3 helpt mij om ‘onopgemerkt’ te blijven. Ik vind het in sommige settings juist mooi wanneer de honden wegkijken en wanneer mijn camera het klikgeluid maakt, kijken de honden juist vaak weer mijn kant op. Zonder deze afleiding, konden de honden beter gefocust blijven op hun eigenaren.

Beeldkwaliteit

De camera produceert haarscherpe en kleurrijke beelden! Zelfs wanneer ik niet dichtbij genoeg kon komen, kan ik nog best wel wat croppen in de nabewerking omdat de resolutie hoog genoeg is. In een donkere omgeving presteert de camera erg goed en heb je minder snel last van ruis in het beeld. Zo had ik twee honden in het bos gefotografeerd, waarbij de achtergrond goed belicht was en de honden meer onderbelicht waren dan hoe ik het normaliter zou doen. In het eindresultaat zie ik de ruis niet terugkomen en ben ik hier erg blij mee!

Conclusie: Canon EOS R3

Canon overtreft haarzelf met het uitbrengen van deze body! Het is niet voor niets het nieuwste vlaggenschip in de reeks systeemcamera’s van Canon. Ik vind het erg gaaf hoe Canon zichzelf heeft ontwikkeld, in vergelijking met de andere merken en in vergelijking met de eerdere camera’s uit de R-serie. De autofocus is sowieso next level, want je kan nu letterlijk met jouw eigen ogen scherpstellen of gemakkelijk over de AF-ON knop bewegen. De camera is daardoor letterlijk een verlengstuk van jouw oog en je hoeft niet meer te worstelen met de joystick. Daarbij is de burstsnelheid van de camera veel sneller dan die van de voorgaande systeem- en DSLR-camera's, wat deze camera een fantastisch gereedschap maakt voor fotografen in actie.

Beoordeling Canon EOS R3

• Beeldkwaliteit 9
  • Bediening 9
  • Behuizing 10
  • Snelheid 9
  • Prijs/kwaliteit 8

Over Yong Lei van Barlingen

Yong lei van Barlingen, geboren in China en getogen in Schagen is full time student met een passie voor honden én fotografie. Ze vertelt: ‘Vanaf kleins af aan ben ik al gek op honden én liep ik met de fotocamera van mijn ouders rond tijdens vakanties.’ Toch duurde het een poosje voordat ze de camera professioneel oppakte en zich ging verdiepen in hondenfotografie. ‘Toen mijn hond overleed, gaf dit mij een wake up call. Ik wist weer waarom foto’s zo belangrijk zijn en zorg ervoor dat waardevolle herinneringen tastbaar worden.’ Yong Lei fotografeert het liefst in de natuur en combineert dan een mooie wandeling met het maken van gave foto’s. ‘Het fotograferen van iemands trouwe viervoeter geeft mij het beste gevoel wat er is!’

Volg Yong Lei op Instagram. @leis.raw

Foto door: Sunny Halsema

Bekijk meer ambassadeursverhalen: digifotopro.nl/ambassadeurs