Oogsten wat je zaait

Redactie DIGIFOTO Pro
Als ondernemer in fotografie, wordt niet alleen van je verwacht dat je het vak goed verstaat, maar ook dat je jezelf bekwaamt in andere zaken. Neem bijvoorbeeld boekhouding of acquisitie.

Dave Huizing



www.davehuizing.nl
www.fadestudio.nl

Zoals fotografie een vak is, geldt dat ook voor boekhouden. Daar zijn mensen voor die het beter kunnen en ik geef dat dan ook graag uit handen. Kost een paar centen, maar dan heb je vaak ook wat. Acquisitie plegen is tijd rovend, maar wel een must. Maar bij het leveren van een dienst als fotografie, komt ook nog zoiets als service kijken.

Binnen m’n eigen bedrijf staat service naar de klant hoog in het vaandel. Ik vind het belangrijk dat wanneer iemand bij mij een product afneemt, zich er ook goed bij voelt. Verder moet je volgens mij blij zijn met elke euro die iemand bij je uit komt geven. Dat is in deze tijd namelijk niet meer vanzelfsprekend en daarom is in principe voor mij persoonlijk geen opdracht te min.



'Model en fotograaf moeten samen het product maken; voor sterallures is geen plaats'

Ik hoor de vragen al. Doe je dan alles voor je klanten? Werk je dan ook voor iedereen? Nee! Er zijn uiteraard grenzen. Exorbitante verzoeken als 20 flessen water of kilo’s vers fruit in huis sla ik over. Dan werk ik liever niet voor iemand. In de fotografie moeten model en fotograaf samen het product maken, voor sterallures is dus van beide kanten geen plaats. Maar om even langs te rijden om een back-up cd af te geven, als ik toch in de buurt moet zijn, dat is dan weer geen probleem.

Klanten verwachten altijd service en het zijn vaak de kleine dingen die het doen. Ik heb voor mezelf altijd nog zoiets van: het begint bij jezelf en dan zul je oogsten je wat je zaait.

Althans, dat hopen we dan maar.

Dave Huizing,
Fotograaf

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie