Ode aan de Trabant

Julian Huijbregts
In de lente van 1991 rolde de allerlaatste Trabant van de transportband in de Sachsenring autofabriek in Zwickau. Martin Roemers legde ter plaatse de productie van de laatste ‘legende op wielen’ vast.

De Trabant geldt als een van de laatst overgebleven symbolen van de Koude Oorlog. Twintig jaar na de val van de muur blikt de Kunsthal Rotterdam met weemoed terug op de glorietijd van het compacte autootje.

Roemers fotografeerde het productieproces van de allerlaatste Trabant in sobere zwart-wit foto’s. Geconcentreerd en met veel liefde en aandacht wordt er gewerkt. Het lijkt een dag als alle andere. Een man leest zijn krant naast de transportband, op de voorpagina prijkt een reclame van het automerk Mercedes dat sinds de eenwording van Duitsland voor het eerst ook in het oosten te koop is. In de typisch Oost-Duitse kantine wordt geluncht. Twee vrouwen duwen een volledig gemonteerde witte Trabant de garage uit. Ze merken de fotograaf niet op.

De fabrieksarbeiders die Roemers van dichtbij portretteert, leggen daarentegen hun werk stil en nemen de tijd voor de fotograaf. Een vrouw met gebloemde schort laat haar boor even rusten, net als de lasser die met zijn gereedschap in de hand de lens in kijkt. Beiden kijken gelaten. Hun werk zit erop.

In 1989 kon de Sachsenring autofabriek de vraag naar ‘Trabi’s’ nog nauwelijks aan. Twee jaar later is de productie volledig ingezakt. Na de val van de Berlijnse muur ruilen Oost-Duitsers hun Trabant massaal in voor een Volkswagen, BMW of ander westers merk.

Martin Roemers

Martin Roemers is werkzaam als freelance fotograaf. Zijn foto's worden wereldwijd gepubliceerd. Het is de tweede keer dat de Kunsthal een fotoserie van Roemers tentoonstelt. In 2007 was de tentoonstelling ‘De Eindeloze Oorlog' te zien met portretten van veteranen uit de Tweede Wereldoorlog.

Pauze aan de lopende band
Foto: Martin Roemers

Afwerken van de spatborden
Foto: Martin Roemers

Montagearbeidster
Foto: Martin Roemers