Niépce's bijdrage aan de fotografie groter dan verwacht

Redactie DIGIFOTO Pro
De bijdrage van Joseph Nicéphore Niépce's aan de geschiedenis van de fotografie is groter dan tot nu toe gedacht. Onderzoekers hebben ontdekt dat Niépce werkte met geheime processen, die hij niet meer naar buiten heeft kunnen brengen.

De bevindingen zijn aangekondigd in een tweedaagse Niépce-conferentie van het Nationale Museum van Media in Bradford, Engeland. Analyses van de aan het Getty Conversation Institute verbonden wetenschappers Dusan Stulik en Art Kaplan tonen aan dat de drie fotografische platen die Niépce in 1827 naar Engeland bracht niet alleen tot het fijnste werk van Niépce behoren, maar ook een scala aan fotografische experimenten aantonen die hij van plan was te laten zien aan The Royal Society.

Mislukte reis

Niépce bracht de platen in 1827 naar Engeland om de technieken aan de The Royal Society te tonen en hoopte daarmee te worden toegelaten tot het genootschap. Het  National Media Museum legt uit dat er in die tijd onrust heerste bij The Royal Society waardoor Niépce zijn experimenten niet kon laten zien en zijn ambities teniet werden gedaan. Hij stierf in 1833 en liet zo in 1839 Louis Daguerre de fotografie introduceren.

Niépce's geheim?

Centraal bij de ontdekking is de plaat ‘Un Clair De Lune’ die in 1827 werd gemaakt. Lang is aangenomen dat de plaat met een ets was verbeterd, nu blijkt volgens de onderzoekers dat het een 'onbewerkte' foto is. De plaat is het eerste en enige voorbeeld van een tot nu toe onbekend proces. Het beeld is gemaakt op een tinplaat met een harsachtige laag, verkregen uit het verwarmen van  lavendelolie. De onderzoekers houden de mogelijkheid daarom open dat Niépce met een geheim proces werkte.


Un Claire de Lune, c. 1827 © The Royal Photographic Society Collection at National Media
Museum/SSPL.

Nieuw licht op de geschiedenis

Wetenschapper Stulik zegt dat de bevindingen nieuw licht werpen op de geschiedenis van de fotografie zoals die tot nu toe in de literatuur is beschreven. Het beeld dat er van Niépce’s kundigheid en werkwijze bestond is nu vollediger. Volgens Stulik is nu werkelijk aan te tonen dat alles wat verband houdt met de hedendaagse fotografie – digitale camera’s en zelfs 3D films, televisie en videospelletjes – zijn oorsprong vindt in Niépce’s innovaties.


Verblijfplaatsen

Van de vier bekende platen die door Niépce naar Engeland werden gebracht, verblijven er drie in de Royal Photographic Society Collection van het National Media Museum. De vierde plaat, die beschouwd wordt als de 'eerste'  foto, is te zien in het Harry Ransom Center bij de Universiteit van Texas in Austin.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie