Massimo Vitali

Julian Huijbregts
Massimo Vitali werd eind jaren ‘90 bekend met zijn groot formaat kleurenfoto’s van druk bezochte Italiaanse stranden. Zijn werk, gemaakt met een houten 11 x 14 inch Deardorff camera refereert aan de 18e eeuwse schilderkunst.

de dagelijkse menselijke activiteit, waarbij zijn aandacht uitgaat naar recreatieve en ontspannende situaties en vakantiesferen. Hij focust hierbij vooral op de heden­daagse vrijetijdsbesteding. Het strand, de discotheek en het massatoerisme behoren tot zijn favoriete onder­werpen.

Deardorff 11 x 14 inch

Vitali’s monumentale foto’s zijn het resultaat van een complex werkproces. Meestal gebruikt Vitali een klassiek fototoestel, een Deardorff 11 x 14 inch – een houten model uit de jaren 1950, waarmee hij met de grootste precisie zijn onderwerp vastlegt. Vervolgens worden de beelden digitaal uitvergroot tot indruk­wekkende overzichten. De beeldopnamen vinden meestal plaats vanaf een hoge uitkijkpost. Door het gebruik van een grootbeeldcamera en dit hoge perspectief verkrijgt de fotograaf opnamen met tegelijkertijd een zeer breed gezichtsveld en een hoge detailweergave.


"Frigido Ferragosto, 2006" © Massimo Vitali

Schilderkunst

In de eerste zaal hangen de meest recente beelden die genomen zijn in Sicilië en Turkije. Deze foto’s refereren aan zogeheten traditionele ‘capricci’, frivole, landschappelijke taferelen uit de 18e eeuwse schilderkunst. Vitali relateert deze aan onze hedendaagse focus op vrije tijd. Vitali zocht maandenlang naar de ideale locaties met juiste elementen zoals dramatische rotspartijen en oude ruines en dorpjes die hem deden denken aan die schilderijen.

Massimo Vitali

Massimo Vitali werd in 1944 geboren in Como (Italië). Na de middelbare school verhuisde Vitali naar Londen waar hij een cursus fotografie volgde aan het London College of Printing. Zijn carrière als fotojournalist start in het begin van de jaren '60. Hij werkte samen met talrijke tijdschriften en agentschappen in Italië en Europa. In het begin van de jaren ‘80 verliest Vitali zijn vertrouwen in het absolute vermogen van de fotografie om de subtiliteiten van de werkelijkheid vast te leggen. Dat zet er hem toe aan om van beroep te veranderen en hij stapt als cinematograaf de wereld van de fictie en de reclame in. Het fotograferen laat hem echter niet los en sinds 1994 werkt Vitali aan zijn monumentale beelden van mensen in recreatieve openbare ruimten. Vitali’s werk werd de laatste jaren in tal van musea en kunstgaleries, zowel in Europa als in Amerika, tentoongesteld.

"Vecchiano Norte, 1999" © Massimo Vitali


"Gole dell Alcantara, 2008" © Massimo Vitali