Martin Parr geeft tips aan documentaire fotografen

Nathalie Schram 696 0
Martin Parr is succesvol fotograaf, curator en uitgever en heeft daarnaast zijn eigen fotografie stichting waarmee hij jonge documentaire fotografen op weg helpt en inspireert. Vanuit zijn kennis over documentaire fotografie geeft hij enkele tips.

Lees ook: Volledige workshop Martin Parr online te zien

Persoonlijk verhaal

“Het meest belangrijk is om een persoonlijk verhaal te vertellen” juist de connectie van de fotograaf met het onderwerp is belangrijk in een fotografie project, aldus Parr. Als er een spannende connectie tussen de fotograaf en zijn werk is zal dit werk ook het publiek aanspreken. Documentaire fotografie biedt een kans om je te verbinden met een publiek en een onderwerp.

Connectie

De connectie tussen de fotograaf en zijn onderwerp is misschien wel het meest belangrijk voor Martin Parr. Deze connectie moet van kwaliteit zijn, er moet een verhaal achter zitten, spanning en kwetsbaarheid. Hier vloeit vervolgens goed werk uit, wat jou als maker blij maakt en wat door je beeld ook kan overkomen op je kijker.

Hou het klein

Volgens Parr zijn de meeste werken verward, dit doordat de fotografen zelf niet weten waar het over gaat. Veel fotografen proberen met één project de wereld te veranderen en proberen daardoor te veel te zeggen in één project. Juist wanneer je één klein onderwerp aanpakt en dit goed uitwerkt is dit veel effectiever dan wanneer je meerdere aspecten van de wereld tegelijk uit wilt lichten. Als je niet in één zin kunt uitleggen waar je project over gaat is het het volgens Parr niet waard.

Focus

Daarnaast is het volgens Parr belangrijk om je focus goed te hebben. Wanneer je als fotograaf alleen denkt hoe je je kunt vestigen in de wereld van de fotografie zul je falen. Juist wanneer je doel is om een connectie met je onderwerpen aan te gaan en je projecten te maken dan zal iemand het tegenkomen die je hoger op de ladder helpt. Ga naar fotoreviews, laat je werk zien, dan zal vanzelf iemand je werk begrijpen en het oppikken.

Druk

Na een eerste geslaagde project komen veel fotografen in een crisis, ze voelen de druk om meer en beter werk te maken. Probeer je hier doorheen te werken om een patroon in je manier van werken te krijgen. Als je oorspronkelijke enthousiasme voor je eigen onderwerpen er nog is zal dit blijven en je verder helpen.

 Lees ook: Dwars door China: de fotografische reis van Ruben Terlou

afbeelding van Nathalie Schram

Nathalie Schram | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nathalie