Leren met Wilmar: feedback op jouw foto's
Kritiek krijgen is nooit fijn, behalve als het opbouwende en duidelijke kritiek is waar je wat mee kunt. In de rubriek 'Leren met Wilmar' lichten wij een aantal foto's van onze lezers uit die graag opbouwende kritiek willen ontvangen over hun werk. Wilmar kijkt vervolgens naar het beeld en stelt een lijstje met verbeterpunten op. Wat vindt hij van de volgende foto's?
Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2022
Zelfportret Liane Deprost
Zeven jaar geleden kocht Liane haar eerste spiegelreflexcamera, zodat ze haar kleinkinderen kon fotograferen. Ze wilde echter wel kunnen werken met alle knopjes op het toestel en volgde heel wat cursussen. Liane’s voorkeur gaat uit naar natuurfotografie, waaronder vooral lange sluitertijden, wildlife en macro, maar ze fotografeert ook graag architectuur, portret, abstract, en meer.
CAMERA: Canon 6D Mark II | BRANDPUNT: 39 mm | DIAFRAGMA: f/16 | SLUITERTIJD: 110 sec | ISO: 100
De foto van Liane
‘Mijn oog was op deze mooie foto gevallen omdat je deze foto “The Tree” als naam had gegeven. De tak is inderdaad aanwezig in de foto, maar mijn gevoel zegt dat je er wat meer uit had kunnen halen. Het stuk van de foto wat het meest opvalt en de aandacht trekt is de tak die boven de (perfect rechte!) horizon uitkomt. Je hebt deze foto met een lange sluitertijd gemaakt, naar mijn idee had dit een spectaculairdere foto kunnen worden als je veel dichterbij de tak was gaan staan en je objectief niet op 39mm, maar op 24mm had gebruikt. Daarnaast was het mooier geweest om een iets lager standpunt te nemen, op die manier steekt de tak nog meer boven de horizon uit. Persoonlijk houd ik erg van contrasten en kleur in een foto. In mijn versie van je foto heb ik het contrast en de kleur wat aangepast, waardoor de foto iets sterker wordt. Ook valt de tak daardoor meer op.’
‘Persoonlijk houd ik erg van contrasten en kleur in een foto’
Wat vond je van de feedback?
‘Heel erg bedankt voor je bespreking van mijn foto en voor jouw heel mooie aanpassing. De kleuren spatten er inderdaad af op jouw foto en trekken de aandacht. Als ik echter terugdenk aan de koude dag aan de Opaalkust, wachtend op de zonsondergang, dan komt de sfeer van het moment meer overeen met mijn originele versie, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het zijn gewoon twee heel verschillende benaderingen en ik moet toegeven dat ik ook wel val voor de mooie kleuren van de zonsondergang die juist zijn intrede deed. Ook de trekking in de lucht, veroorzaakt door de lange sluitertijden, wordt daardoor misschien nog iets beter weergegeven.’
Zelfportret Rick van de Kraats
Rick woont samen met zijn vrouw en twee kinderen in Ede. Fotografie is voor hem een hobby die eind 2019 is ontstaan en tijdens de coronapandemie tot bloei is gekomen. Rick geniet er van om op pad te gaan naar mooie locaties om foto’s te maken. Ondanks dat hij niet altijd genoeg tijd heeft, probeert hij dit wekelijks te doen.
‘Ik ga zeker nog eens terug naar deze locatie en zal gebruik maken van jouw tips’
CAMERA: Canon EOS M50 |BRANDPUNT: 18mm | DIAFRAGMA: f/11 | SLUITERTIJD: 30 sec | ISO 100
De foto van Rick
‘Ik snap helemaal dat je deze foto hebt gemaakt, ik heb zelf ook een zwak voor molens! Ik vind het leuk om te zien dat je een voorbijrijdende auto hebt meegepakt in de dertig seconden dat de sluiter open stond. Nu zit je met een halve minuut op f/11, maar als je deze foto met een sluitertijd van bijvoorbeeld acht seconden had gemaakt, in combinatie met f/5.6 dan zouden de achterlichten van de auto nog meer zijn opgevallen. Wat ik jammer vind aan de compositie is dat de spiegeling van de molen in het water niet compleet is. Als je een meter of tien verder naar achteren was gaan staan (langs het water) en de camera laag bij de grond had gehouden dan had je de spiegeling van de molen waarschijnlijk mooier op de foto gehad.’
Wat vond je van de feedback?
‘Bedankt voor de nuttige feedback. Voor wat betreft de compositie ben ik het helemaal met je eens. Helaas zag ik pas toen ik thuis was dat de reflectie van de molen er niet helemaal op stond. Omdat er weinig verkeer langs kwam, en ik juist een voorbijrijdende auto wilde meepikken, was ik te gehaast met mijn positie. Ik ga zeker nog eens terug naar deze locatie en zal gebruik maken van jouw tips.’
Zelfportret Wil Crooymans
Toen Wil in 2014 een nieuwe camera kocht, startte hij zijn oude passie weer op. Hij begon urbex fotografie te combineren met portretten, wat mooie contrasten in de composities geeft. Met zijn foto’s heeft Wil al mogen exposeren in diverse kunstgalerijen. Mede door de pandemie heeft hij het de laatste jaren wat rustiger aan gedaan en richt hij zich tegenwoordig vooral op architectuurfotografie.
CAMERA: Sony A7RIII | BRANDPUNT: 21mm |DIAFRAGMA: f/18 | SLUITERTIJD: 15 sec | ISO: 100
‘Ik heb voor dit standpunt gekozen, zodat alle molens mooi verdeeld op de foto komen staan’
De foto van Wil
‘Dit is een prachtige foto van een molen met een lange sluitertijd. De foto is op een bijzonder mooi moment gemaakt. Alleen het gekozen standpunt en compositie vind ik niet erg onderscheidend. Wat ik jammer vind, is dat je in de schaduw bent gaan staan. De voorgrond aan de rechterkant is zeker niet het mooiste gedeelte van de foto, terwijl die wel behoorlijk aanwezig is. Als je de foto had gemaakt bij het stukje zon (achter de straatlantaarn) dan had je volgens mij een spectaculairdere foto kunnen maken; laag bij de grond, met statief en met op de voorgrond een groot groen vlak dat ook in de spiegeling goed zichtbaar is. Het zou helemaal top zijn geweest als je vanaf dat punt een staande foto had gemaakt waarbij je ook nog de twee groene molens had kunnen zien. Dan had je het linkergedeelte van deze foto er niet op en was je foto helemaal groen geweest met twee groene molens en een blauwe lucht. Ik zou willen dat ik erbij was geweest!’
Wat vond je van de feedback?
‘Dank voor je tips. Ik heb voor dit standpunt gekozen, zodat alle molens mooi verdeeld op de foto komen staan. Door het standpunt meer naar rechts te verschuiven, komt de tweede molen erg dicht op de eerste molen te staan. Ook wordt de aandacht meer bepaald door de vrij saaie groene zijkant van de molen. Persoonlijk vind ik de de voorgrond, inclusief de straatlantaarn, juist diepte aan de foto toevoegen.’
Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2022